Hoe die er precies uit komt te zien, weet nu nog niemand. Het gaat in ieder geval wel over de anderhalve meter economie. In dit geval om de anderhalve meter horeca.
Er wordt nagedacht over het inzetten van twee apps om het coronavirus onder controle te houden. Eén die in kaart moet brengen met wie een besmet persoon in contact is geweest. De ander is bedoeld om de symptomen van de coronapatiënt te monitoren. De apps werken alleen als genoeg mensen de app installeren. Het is in ieder geval een poging om zieke mensen in quarantaine te plaatsen in plaats van gezonde mensen zoals nu gebeurt.
Maar we zijn er dan nog niet. Je zou denken dat door het gebruik van de app de gezonde mensen zich vrij zouden mogen bewegen en ervoor zouden mogen kiezen dichter bij elkaar in de buurt te komen. Maar dat is wishful thinking. Met of zonder app, we zitten totdat er een geneesmiddel of vaccin is tegen het coronavirus, vast in social distancing in een ‘anderhalve-meter-samenleving’.
Dat betekent dus dat de horeca straks minder mensen kan ontvangen. Op de tekentafel is het allemaal makkelijk in te tekenen: grotere tafels, minder tafels, meer afstand tussen de tafels, plastic schermen tussen de tafels. Een routing met duidelijke looplijnen voor in de zaak en in de keuken. Aanwezigheid van ontsmettingsmiddelen, beschermingshandschoenen en misschien zelfs wel mondkapjes. Toiletten met verlichting en kranen op bewegingssensors en contactloze afrekensystemen. Misschien moeten er afhaalpunten worden ingericht waar gasten na digitaal bestellen en afrekenen hun bestelling kunnen afhalen.
Zo lijkt het in veel gevallen wel te doen. Horecaondernemers zijn voldoende creatief en zien overal kansen. Sterker nog, veel horecabedrijven hebben hun zaak al omgebouwd.
De vraag is alleen of het allemaal ook exploitabel kan. Hoe kunnen horecabedrijven winstgevend zijn in een anderhalve-meter-economie? Dat is voor de meeste horecabedrijven praktisch onmogelijk. De marges komen onder druk te staan. Om voldoende omzet te draaien, hebben horecazaken veel gasten nodig. Voor kleine zaken en cafés is die anderhalve meter afstand gewoon niet haalbaar en niet wenselijk. Want is een kroeg nog wel een kroeg als je alleen op anderhalve meter afstand contact met elkaar mag hebben? Is horeca niet het tegenovergestelde van social distancing?
De hoop is dus dat er snel een vaccin beschikbaar is, want succesvol ondernemen in de anderhalve-meter-economie is voor veel horecabedrijven een utopie.