ProWein, die van 15 tot en met 17 maart 2020 plaatsvindt, biedt met de trendshow ‘same but different’ een groot podium aan trends. 'Onze beurshal 7.0 wordt wederom het centrum van de internationale craft-scene. Rond de 120 exposanten uit 24 landen presenteren daar een zorgvuldig gekozen aanbod van gedistilleerd, bier en cider,' ligt Bastian Mingers, Global Head Wine & Spirits en projectleider van ProWein toe.
Trendshow ‘same but different’
Het gedistilleerd-segment heeft op ProWein met rond de 400 aanbieders altijd al een belangrijke rol gespeeld. Internationale brands, maar ook kleine, speciale branderijen presenteren sinds decennia een belangrijk productsegment voor onze vakbezoekers uit de handel en de gastronomie. 'De trendshow ‘same but different’ was een consequente stap in de juiste richting om het gehele thematische spectrum van gedistilleerd af te dekken en daarmee ook nieuwe doelgroepen te bereiken. Zo worden vooral kleine producenten uitgenodigd om zich voor dit podium aan te melden,' vervolgt Mingers.
Dit jaar vindt de première van de ‘same but different’-bar met een omvangrijk programma en de ‘education school’ plaats. De verwachting is dat de ‘education school’ voor de vakbezoekers van ProWein zeer interessant is. Meerdere keren per dag presenteren hier internationale gast-bartenders de actuele trends uit de craft-scene en geven toelichting op de praktische ‘how to’ van gedistilleerd, bier en cider – vooral nieuwkomers hebben door deze ‘classrooms’ de perfecte gelegenheid om meer over het thema te weten te komen. Bij de centrale bar schitteren internationale bartenders met hun vaardigheden.
Veel gedistilleerd
Het grootste deel van de trendshow wordt door de circa 90 aanbieders van gedistilleerd gevormd. Het landenspectrum reikt van de A van Australië tot de U van USA; Azië is met China vertegenwoordigd, maar ook Latijns-Amerika, met Argentinië, Mexico en Peru, en Europa met 18 verschillende landen. Er is een groeiende vraag naar dranken met minder of geen alcohol, de zogenaamde low ABV. Alcoholvrij ontwikkelt zich langzaam maar gestaag. Ook de niches – zoals Aquavit, Wermut, Korn, Mezcal en ciders – zijn sterk in opkomst en komen met nieuwe interpretaties. Een actueel overzicht van de ‘same but different’-exposanten is online te vinden.