Trustoo is ongeveer een jaar geleden in het leven geroepen als platform voor diverse branches, vertelt Pieter Westerhuis, die samen met Lars Freriks aan de wieg stond. ‘Trustoo is dé online marktplaats voor lokale diensten. Er zijn nu bijvoorbeeld al notarissen, boekhouders en dj’s te vinden. Onlangs zijn we ook met eventcatering gestart.’
Lars Freriks vertelt hoe het werkt: ‘We verzamelen alle informatie die over een bedrijf is te vinden, zoals het aantal jaren ervaring en de specialisatie, en brengen daarnaast de reviews op alle sites in kaart. Op basis daarvan maken we een bedrijfsprofiel en wordt een score berekend. Op die manier kunnen we een top-10 per werkgebied vaststellen. Het zijn geautomatiseerde processen, maar we checken ook alles handmatig.’
Het is een objectieve methode, vult Westerhuis aan. ‘Want wij bepalen niet het cijfer; dat wordt berekend door het systeem. Soms vragen bedrijven zich af hoe we aan de informatie komen; het gaat om openbare gegevens over het bedrijf die al online zijn te vinden. Onze ervaring is dat geen discussie over de score ontstaat, want het is een objectieve berekening. Meer goede reviews werken bijvoorbeeld mee voor een hogere score.’
Gratis of premium profiel
De cateraars die op Trustoo staan, krijgen hiervan bericht en kunnen hun profiel nalopen. Freriks: ‘Dit profiel is geheel gratis, de plek in de top-10 hebben ze gewoon verdiend. Ze kunnen zelf hun profiel helemaal aanpassen en uitbreiden zoals ze willen, bijvoorbeeld door certificaten toe te voegen of foto’s van gerechten, zoveel als ze maar willen.’
Trustoo is dus een open, transparant platform, benadrukt Westerhuis. ‘Wij nemen alle bedrijven op die goed zijn en niet alleen als ze betalen of adverteren.’ Het businessmodel van het platform is dat ondernemers ook een premium profiel kunnen kiezen, legt hij uit.
‘Met de klanten die dat doen, optimaliseren we hun profiel en helpen wij de cateraar om bijvoorbeeld meer reviews te verzamelen. En met premium kun je ook buiten je eigen vestigingsplaats, in je hele werkgebied worden geplaatst, zodat je veel meer aanvragen krijgt. De bedrijven betalen aan ons een vast, laag bedrag per aanvraag. Je zit nergens aan vast, je kunt op elk moment bepalen hoeveel aanvragen je wilt hebben. Het is een soort online-marketing-as-a-service.’
Door de marketing uit te besteden, kan de cateraar zich focussen op zijn eigen vak. ‘De cateraar moet bezig zijn met waarin hij goed is, catering verzorgen, en niet met online marketing. Maar je moet wel meedoen op dat front. Wij nemen die zorg en dat werk uit handen.’
Direct contact met de klant over catering
De klant die een cateraar nodig heeft kan, op de website Trustoo.nl zoeken op plaats, gemakkelijk het bedrijf kiezen dat het meeste aanspreekt, en zelf direct contact opnemen, vervolgt Westerhuis. ‘Trustoo gaat niet tussen de klant en de aanbieder in staan. We zien dat de meeste platforms dat wel doen. Dan doe je als klant eigenlijk meer zaken met het platform dan dat je een directe relatie hebt met de cateraar. En het cateringbedrijf dat daarachter zit, heeft steeds minder te vertellen.
Wij laten juist zo goed mogelijk zien wie die cateringbedrijven zijn en laten het verder aan hen over. Wij hebben eerlijk gezegd ook weinig verstand van catering; waar wij wel verstand van hebben, is online marketing. En dat is ook nodig, want tussen het geweld van alle platforms, online aanbieders en grote partijen wordt het steeds lastiger voor lokale bedrijven om online echt goed naar voren te komen.’
De initiatiefnemers van Trustoo beschikken over een flinke dosis ervaring op dit vlak. Westerhuis: ‘Ik zit al twintig jaar in de online marketing en heb veel ervaring in mkb-bedrijven online vindbaar maken.’ Freriks is al zo’n vijf jaar werkzaam in de leadgeneratiebranche: vraag en aanbod samenbrengen. ‘Daarvoor had ik trouwens een evenementenbureau, dus ik heb wel extra affiniteit met evenementen en cateraars.’
Catering lokaal en regionaal
De kracht van Trustoo is, dat het een zeer lokaal systeem is, laat Westerhuis weten. ‘We zorgen dat juist alle lokale en regionale bedrijven zo goed mogelijk naar voren komen. Bovendien gaan we voor de beste bedrijven en zijn dus meer kwaliteitsvergelijker dan prijsvergelijker. Klanten die echt iets goeds of speciaals willen, kunnen bij ons terecht.’
De ervaringen van consumenten met het platform zijn positief, voegt Freriks toe. ‘Dat heeft ook een gunstig effect op alle branches die bij ons te vinden zijn. Als mensen nu een notaris nodig hebben en volgende keer een cateraar, zullen ze weer op Trustoo kijken.’
Gratis proefperiode voor cateraars
- Personaliseer uw bedrijfsprofiel
- Verbeter uw top 10 positie
- Bepaal welke aanvragen u wilt ontvangen
Begin januari is Trustoo van start gegaan met het online zetten van bedrijven in de eventcatering, vertelt Westerhuis. ‘En vanaf februari gaan we flink investeren in meer bezoekers naar de site halen voor cateraars.
Een paar duizend cateringbedrijven staan er om te beginnen op. Cateraars kunnen zichzelf opzoeken op Trustoo.nl en bekijken waar ze staan in de lokale top-10. Als eigenaar kun je dan zelf je gratis profiel aanvullen, zodat je nog beter naar voren komt. En mocht een cateraar er nog niet tussen staan, dan kan hij zich gratis aanmelden en zorgen wij voor een mooi profiel op Trustoo.’
Interesse? Meld je nu gratis aan op www.trustoo.nl.
Dit artikel is gesponsord door Trustoo.