De Vegetarische Restaurantweek speelt als onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees in op de groeiende vraag naar vegetarisch eten in de horeca.
Tijdens de Horecava, die begint op 13 januari, opent De Vegetarische Restaurantweek officieel de inschrijvingen voor haar derde editie, die plaatsvindt van 9-15 maart 2020. Meedoen aan deze restaurantweek kost 50 euro en inschrijven kan tot 14 februari.
Wat kun je doen in de week?
In 2019 deden 531 horecagelegenheden mee aan De Vegetarische Restaurantweek, van eetcafé tot sterrenzaak. Restaurants die meededen waren bijvoorbeeld de Bagels & Beans en SLA. Bij deelname kan een horecaondernemer ervoor kiezen om minimaal één van de vijf concepten aan te bieden:
- Vegetarische snelle hap, van € 2,- tot € 6,-
- Vegetarisch lunchgerecht van € 6,- tot € 10,-
- Vegetarische avondmaaltijd van € 10,- tot € 15,-
- Vegetarisch driegangendiner van € 20,- tot € 30,-
- Luxe vegetarische lunch of diner van € 40,- tot € 50,-*
*sterrenrestaurants mogen een supplement van € 10,- rekenen.
Vegetarische Restaurantweek
De Vegetarische Restaurantweek is onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees waarin tienduizenden Nederlanders de uitdaging aangaan om een week het vlees te laten staan, zowel thuis als buiten de deur.
Deelnemende Nederlandse horeca wordt gevraagd tijdens De Vegetarische Restaurantweek te laten zien hoe smaakvol en verrassend vegetarisch eten buiten de deur kan zijn. Zo spelen ze in op de groeiende vraag naar vega(n) gerechten.
De restaurantketen ’t Zusje heeft eerder al laten weten vlees en vis in maart een week van het menu te schrappen. Ook hotelketen Accor, de Bijenkorf, Ikea en Subway doen mee.
De Vegetarische Restaurantweek lift mee op de intensieve promotie rondom de Nationale Week Zonder Vlees. Ook wordt de week gesteund door prominente partners uit de horeca-industrie. Zoals Horecava, Koninklijke Horeca Nederland, Greendish, Vegetariërsbond, als Bidfood, Bonduelle Foodservice, Chef Thor, FoodUp! Brabant, Gold&Green, Henri, Purple Pride, Sligro, Smeding en SoFine for Chefs.
Ook Unilever Food Solutions heeft haar naam verbonden aan De Vegetarische Restaurantweek en zet haar expertise in om deelnemende restaurants te helpen bij hun vegetarische aanbod.