Laddy - give this man a pint‘o heavy and a chaser!” Heerlijk, de vette Schotse tongval waarmee mijn gastheer een bitter ale en een glas whisky voor mij bestelde, in een bomvolle pub in Glasgow. Het was een belofte die schuld had gemaakt: de man in kwestie trakteerde ik ooit in Amsterdam op een oud-Hollandse kopstoot. Met smaak verslond hij de pils en jonge jenever, smakte met zijn lippen en sprak de onsterfelijke woorden: 'Oh, the love of the grain. Beats any woman’s kiss by a mile and more. When ya e’er come to Scotland I’ll give you a taste of our Scottish love!' En zo geschiedde.
Bier en sterke drank: het is een traditie van enkele eeuwen oud, en elke streek heeft zijn eigen klassieke combinatie. Whisk(e)y en ale in Schotland, respectievelijk Ierland - Bourbon of Rye in de Verenigde Staten. Schnapps in Duitsland, wodka in en ten oosten van Polen, aquavit in Scandinavië en eender welk met fruit op smaak gebracht gedistilleerd in midden-Europese landen. In alle gevallen is het stooksel op basis van graan en dat garandeert een passende smaak bij bier, dat namelijk ook uit graan is opgetrokken.
Hallo Kopstoot 2.0!”
Zelfs als de sterke drank uit suikers is bereid die niet van graan afkomstig zijn (rum, cognac en aanverwanten of zelfs raki en ouzo) is de combinatie doorgaans smakelijk en opwekkend. Het maakt de combinatie een ideale voor het betere upsellen - en het betere gastheerschap. Hallo, kopstoot 2.0!
Een jaar geleden pakte een Nederlandse jeneverstoker groot uit met het maken van smaakcombinaties op basis van de nieuwe Nederlandse bieren en klassieke jeneversoorten, die voor de gelegenheid in een nieuw jasje werden gestoken. Ik heb er al een tijd niets van gehoord, dus ik vermoed dat de marketeer die het plan lanceerde inmiddels elders emplooi heeft gevonden - en weg is de energie en het momentum.
Jammer, want hoe eenvoudig is het voor een beetje gisse gastheer om enkele welgekozen ‘koppeltjes’ te maken met drank die toch al op de plank staat en die met schwung aan het geacht cliënteel te offreren, desnoods met de tekst ‘het nieuwe oude genieten’? Kom op, gebruik je kop en maak werk van de internationale kopstoot!
Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO.