Het consumptiegedrag van thee wijkt af van de horecamarkt en is meer seizoensgebonden dan koffie, dat ongeveer de horecamarkt volgt (grijze lijn in de grafiek). In de zomer wordt slechts 18,6 procent van alle theeconsumpties besteld, aanzienlijk minder dan in de herfst (25,5 procent) en in de winter (30,1 procent).
Theezakje is het populairst
In ruim de helft van de gevallen wordt gekozen voor een thee uit een zakje. De favoriete smaken zijn Groene thee gevolgd door Rooibos en Earl Grey. Naast het theezakje doen de verse infusies het goed. Op de tweede plek staat de verse muntthee met een marktaandeel van 28,7 procent, gevolgd door verse gemberthee met 10,9 procent. Chai Latte heeft een marktaandeel van 2,3 procent.
Marktaandelen thee
Theezakjes zijn zowel ruraal als stedelijk het meest populair. Met een marktaandeel van 65,5 procent is dit met name het geval in ruraal gebied. In stedelijke gebied zijn zowel verse gemberthee als chai latte populairder dan in landelijk gebied. Gemberthee wordt met 16,4 procent in de stad zelfs ruim 3 keer zo vaak besteld als op het platteland. Opvallend is dat verse muntthee in ruraal gebied met een marktaandeel van 28,4 procent, ongeveer net zo populair is als in stedelijk gebied (29,0 procent).
Meeste theesoorten buiten stad duurder
Vaak zien we dat gemiddelde prijzen in stedelijk gebied hoger zijn dan in landelijk gebied. Dit zien we ook terug bij thee van theezakjes, die met €2,61 in stedelijk gebied 12 procent duurder is dan in ruraal gebied (€2,29). De andere drie theesoorten laten juist het omgekeerde zien. Verse muntthee heeft landelijk een prijs van €3,19 en is daarmee 7 procent duurder dan in de steden (€2,99). Chai latte is in ruraal gebied met €3,22 bijna 4 procent duurder dan in de stad (€3,10). De prijs van gemberthee is in beide gebieden nagenoeg gelijk.