Happy Meal McDonald's: nu altijd met groente of fruit

Happy Meal McDonald's: nu altijd met groente of fruit

McDonald's biedt voortaan altijd groente of fruit aan in het Happy Meal. In de 'toetjesstap' in het Happy Meal kunnen jonge gasten kiezen uit seizoensfruit of groente. Op deze manier wil McDonald's het eten van meer groente en fruit stimuleren.

Jaarlijks worden er ruim twaalf miljoen Happy Meals verkocht in Nederland. De gezonde producten die nu worden aangeboden in het Happy Meal zijn worteltjes of Cantaloupe meloen. Vanaf week 35 hebben kinderen de keuze uit peer of snoeptomaatjes.

Uit cijfers van het Voedingscentrum en het RIVM blijkt dat veel kinderen tot 12 jaar minder groente en fruit eten dan wordt aanbevolen. McDonald’s gaat ouders helpen door standaard groente en fruit aan te bieden als vaste stap in het dessert van het Happy Meal.

Tot nu toe kon er in plaats van groente of fruit ook voor yoghurtdrink Danoontje worden gekozen. Dat is vanaf 16 juli uitsluitend nog als drankje in het Happy Meal verkrijgbaar.

Als familierestaurant ontvangt McDonald’s Nederland wekelijks 3,2 miljoen gasten, waaronder veel families met kinderen.

Mc Donald's is grootste van Nederland

McDonald’s is met een omzet van 896 miljoen euro het grootste horecabedrijf van Nederland. Was vorig jaar het verschil met nummer twee - Van der Valk - al opgelopen tot €150 miljoen, in 2018 is dat verschil bijna €200 miljoen. Fun fact: McDonald’s en Van der Valk zijn samen goed voor bijna een vijfde van de totale omzet in de Top 100.

Omzet: €896 miljoen (€811 mln) ↑10,5%
Vestigingen: 247 (245)

Het voorbije jaar stond bij McDonald’s in het teken van verdieping in plaats van verbreding. Niet méér vestigingen, maar de bestaande verbeteren met Table Service, McDelivery en McCafé.

Ook zet het bedrijf zich in toenemende mate in voor het milieu. Zo bouwt het bedrijf vanaf nu alleen nog maar restaurants die 100 procent elektrisch zijn, de eerste gasloze vestiging opende eind 2018 in Nijmegen. Ook heeft McDonald’s alle plastic rietjes uit haar restaurants verbannen en wil de keten in 2025 al het afval wat ze produceert, recyclen. Nu is dat ongeveer een derde.

>> Naar de Horeca Top 100 van 2019

Groente en fruit in het Happy Meal

Annemarie Swijtink, director marketing, communicatie & insights van McDonald’s: ‘Al meer dan tien jaar bieden we de keuze uit groente en fruit aan in het Happy Meal. Wij nemen onze rol als marktleider serieus, daarom helpen we families om een verantwoorde keuze nu nog makkelijker te kunnen maken.’

Het bestelproces van het Happy Meal is aangepast. Het Danoontje is nu verkrijgbaar bij de dranken, waardoor gasten voortaan als dessert altijd kiezen tussen groente of seizoensfruit, te beginnen met worteltjes of Cantaloupe meloen.

McDonald’s gaat regelmatig variëren met verschillende groentes en fruitsoorten, bijvoorbeeld peer en snoeptomaatjes vanaf week 35. McDonald’s probeert hierbij zoveel mogelijk groente en fruit van eigen bodem aan te bieden.


Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.