'Vorig jaar had ik nog veertien zaken, nu nog maar negen', aldus Casper Reinders maandag 17 juni als spreker op het congres Data Meets Hospitality in Antwerpen. Tao Horeca Groep van Casper Reinders sloot naast Libertine Comptoir de Cuisine , recent ook Joya en Bumbu Kitchen in NH Collection Doelen. Overigens doet hij met zijn overige nog bestaande negen bedrijven, goede zaken.
Mis gegaan
Wat er mis is gegaan met de zaken die hij sloot in de afgelopen jaren? 'Vaak heeft het met timing te maken, maar ook met de locatie. Mijn mooiste zaak was Nacional. Maar tevens de zaak waar ik compleet mis ging. De locatie was het niet. Van tevoren had ik dat niet verwacht. Zekerheid in de horeca bestaat niet.'
'Er kunnen dingen gebeuren waar je totaal geen vat op hebt. Ik werk nog steeds heel erg op gevoel. In Amsterdam wordt het soms wat minder leuk, vanwege het personeelstekort en de schreeuwend hoge huurprijzen.' Reinders overweegt dan ook om elders zaken te gaan openen. 'Misschien wel Antwerpen.'
Gevoel volgen
24 jaar geleden begon hij in de horeca. 'Zijn eerste zaak was een standaard grand-café concept, genaamd Fortuyn aan de Grote Markt in Haarlem.' Hij bleef er niet lang aan verbonden. 'Ik wilde naar Amsterdam. Wilde mijn eigen gevoel volgen.' Hij opent een noodle bar in Amsterdam, Noa. 'Iedereen die ik erover vertelde, raadde het me af, maar het werd een groot succes. Je kan het je nu niet meer voorstellen, maar we moesten nog aan tafel uitleggen wat noodles waren.'
Jimmy Woo
Ook vertelt hij trots over de club waarmee hij faam verwierf: Jimmy Woo. 'Heb heel erg nagedacht over wat de motor van een club is: geluid, en licht. Hiervoor specialisten ingehuurd en gevraagd wat het beste geluidssysteem van de wereld was. Het bleek een systeem van Funktion One, ingevoerd vanuit London biedt Jimmy Woo het beste geluid wat er op dit moment in de wereld te krijgen is. 'Ik wil iets heel graag op een andere manier benaderen dan andere mensen. Ik hou van kwaliteit.' Aan het geluidssysteem hing een prijskaartje van 300.000 euro. 'Ik heb er 120.000 euro voor betaald, omdat ik meteen ook de showroom van Europa werd. Er waren zelfs dj's die gratis wilden draaien, alleen maar vanwege het fantastische geluid.'
De dansvloer met het plafond van 12.000 lampjes was niet minder uniek. ' Daardoor konden we al heel snel bepaalde mensen aan ons binden. Binnen de kortste keren stonden wereldsterren als justin Timberland en Robbie Williams in zijn Jimmy Woo. 'De Jimmy Woo is heel bepalend geweest voor de rest van mijn carrière. Heel vaak zijn we de eerste geweest met iets. Aan het begin gestaan van nieuwe trends. Ik ben geneigd anderen wegen te bewandelen, dan anderen, maar soms is de timing niet juist. Ik 25 zaken zelf gehad. 35 zaken gebouwd, maar gaandeweg kom ik er achter dat ik liever bezig ben met het interieur van een horeca, dan met het runnen ervan.'