Wat doen andere horecaondernemers om ziekteverzuim te voorkomen? Horecaondernemers Bas de Ruiter en Reinout Ezinga vertellen wat voor hun het beste werkt.
Gezonde werkdruk
Eten in het pikkedonker: het is misschien niet wat je in eerste instantie zelf zou doen. Toch blijkt het voor zijn klanten keer op keer een unieke belevenis, ervaart Bas de Ruiter (41), oprichter van Ctaste, het enige Nederlandse restaurant waar je kan genieten van culinaire belevenissen in het volledige donker. Bas: ‘Als je niets meer kunt zien, worden je andere zintuigen alerter: Je proeft met meer aandacht, luistert beter naar je tafelgezelschap. We zijn dan ook dé plek voor een romantisch avondje uit.’
Wat als er iemand wegvalt uit het Ctaste team? Dat zou er behoorlijk inhakken, denkt Bas. ‘Juist omdat we zo’n uniek concept hebben, kan ik niet zomaar iemand weghalen bij een uitzendbureau. Een kok al helemaal niet.’ Een voorbeeld? Omdat een gast niet ziet wat er op zijn bord ligt, moet hij alles kunnen opeten wat voor hem staat. Bas: ‘Als een gast in het pikkedonker bijvoorbeeld een sierlijk takje rozemarijn in zijn mond steekt, denk hij dat hij op een stukje kerstboom zit te kauwen. Als kok in een gewoon restaurant denk je hier normaal niet over na.’
Verzuim voorkomen dus. Hoe pakt Bas dat aan binnen Ctaste? ‘Ik zeg altijd: zorg voor een gezonde werkdruk. In de horeca ligt een hoge werkdruk nu eenmaal altijd op de loer, maar als werkgever kan ik die wel bewaken.’ Voor de mensen van Ctaste betekent dat: geen werkweken van 60 à 70 uur, maar max 40 uur. ‘En als we dan toch handen te kort komen, neem ik liever iemand extra aan.’
Mocht het toch tegenzitten en valt iemand van het Ctaste team uit? Dan kan Bas terugvallen op een verzuimverzekering. ‘Ik denk altijd in worstcasescenario’s: wat als twee van mijn beste koks uitvallen? Kan ik dat betalen? Nee? Dan kies ik liever voor een verzuimverzekering.’
Bewaak je bedrijfscultuur
Als telg uit een horecafamilie zit ondernemen in de horeca hem in het bloed: na Barbaars, Café Vrijdag, Weesper en de Chocolate Bar opent Reinout Ezinga (36) binnenkort zijn vijfde horecaonderneming op de NDSM-werf in Amsterdam. ‘Dit bedrijf is echt de kroon op mijn werk.’
Met zijn one-stop-formule biedt Reinout laagdrempelige horecagelegenheden. ‘In onze bars en restaurants kun je borrelen, dineren en gewoon weer eindigen met borrelen als je zin hebt. Met een grote groep of gewoon met z’n tweetjes. Alles is mogelijk.’
Over het personeelstekort in de horeca maakt de horecaondernemer zich nog steeds zorgen. ‘Zelfs managers zijn steeds lastiger te vinden. laatst hadden we nog een managementoverleg om ervoor te zorgen dat we goed zijn voorbereid op de zomer. Want: wat als iemand weggaat of wegvalt?’
Reinout’s truuk om mensen aan zijn bedrijven te binden en te zorgen dat niemand wegvalt? ‘Bouw aan een prettige bedrijfscultuur. Ik bouw mijn teams heel zorgvuldig op en kijk bij iedere sollicitatie of iemand wel goed binnen het team past. Zorgt iemand voor onrust? Dan kies ik er liever even voor freelancers dan deze persoon binnenboord te houden.’
Voor zijn werknemers heeft Reinout een verzuimverzekering afgesloten. Dit loont, weet hij inmiddels uit eigen ervaring. ‘Bij Weesper zitten twee van mijn werknemers al bijna een jaar thuis. Als ik dat allemaal zelf had moeten betalen, dan was er van mijn zaak niet veel meer overgebleven.’
Ontwikkel een goed arbobeleid
Als horecaondernemer wil je natuurlijk voorkomen dat iemand uitvalt door een bedrijfsongeval of beroepsziekte. Als werkgever is het daarom belangrijk om een goed arbobeleid te ontwikkelen. De belangrijkste bouwstenen van een goed arbobeleid?
- Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E): Iedere ondernemer is verplicht om een RI&E uit te voeren. Hiermee breng je de risico’s voor je personeel in kaart.
- Plan van aanpak: Uit de RI&E rolt een plan van aanpak met maatregelen om jouw bedrijf veiliger en gezonder te maken.
- Voorlichting en instructie: Het plan van aanpak deel je met je werknemers. Je vertelt hen wat de arbeidsrisico’s zijn en hoe ze deze kunnen voorkomen of beperken.
- Ziekteverzuimbeleid: Zorg dat je in een ziekteverzuimbeleid vastlegt hoe je wilt omgaan met ziekteverzuim.
- Preventiemedewerker: Ieder bedrijf is verplicht om een preventiemedewerker in huis te hebben. Dit is iemand die alle bedrijfsrisico’s kent en alle werknemers hierover kan voorlichten.
- Bedrijfshulpverlening (BHV): Zorg ook voor voldoende BHV’ers die in gevaarlijke situaties hulp kunnen verlenen.
- Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO): Met een PAGO stelt een bedrijfsarts vast of je werknemers gezondheidsproblemen hebben als gevolg van hun werk. Werknemers zijn niet verplicht hieraan mee te werken. Lees meer over goede arbeidsomstandigheden in de horeca.
Wat als het toch mis gaat?
Als het misgaat biedt een verzuimverzekering uitkomst. Mocht een van uw medewerkers toch uitvallen, dan kunt u hem of haar met een gerust hart blijven doorbetalen.
Bij De Goudse kiest u voor een verzuimverzekering met arbodienstverlening. Hiermee bent u verzekerd van een effectieve aanpak van ziekteverzuim, met persoonlijke begeleiding.
Zo heb je bijvoorbeeld recht op een verzuimcoach: een sparringpartner die je kan helpen bij het ontwikkelen van een goed arbobeleid. Als horecaondernemer beslis je bovendien zelf of je je oproepkrachten wel of niet verzekerd.
Lees hier meer over risicomanagement en verzekeren in de horeca.
Dit artikel is aangeleverd door De Goudse.