Tijdens de wedstrijd vindt tevens de Wine Making Challenge plaats, waarin topsommeliers strijden om de prijs voor de beste Spaanse QuiXote-blend. Ook hiervoor is de inschrijving geopend.
Deelnemersveld
De Slag op de Schelde werd in 2018 gewonnen door Marco Helsloot van Merlet*. De persprijs ging naar Arjan Kuipers van De Ertepeller ging. Voorzitter Wim van Dalen: 'Vorig jaar streden zes teams met totaal zeven Michelinsterren om de hoofdprijs, we hopen ook dit jaar weer op een sterk deelnemersveld.'
Asperges met een product uit de Oosterschelde
Chefs of souschefs kunnen inschrijven tot en met 17 maart 2019. De receptuur van alle inschrijvers wordt blind beoordeeld door chef-eigenaar Eric van Bochove van restaurant ’t Vlasbloemeken* in Koewacht en door Dennis Willems, mede-organisator van de wedstrijd en chef-eigenaar van restaurant Morille in Koudekerke. De beste 6 inschrijvers worden uitgenodigd om het op 21 mei tegen elkaar op te nemen.
Wim van Dalen: 'Aan boord van de Denick II maken de deelnemers tijdens een rondvaart over de Oosterschelde een gerecht waarin minimaal asperge en een product uit de Oosterschelde moet zijn verwerkt. Daarbij moeten ze een bijpassende drank serveren. De deelnemers kunnen zich laten bijstaan door een commis en ze nemen een gastheer/gastvrouw mee die de dranken maakt en die de gerechten serveert aan de jury en de gasten.'
Jury
De vakjury wordt gevormd door SVH Meesterkok Sjaak Jobse (Plat de Zélande), Eric van Bochove (‘t Vlasbloemeken*) en Jermain de Rozario (De Rozario*). Sommelier Tim Theuns (Pure C**) en een nader bekend te maken jurylid beoordelen de drank-spijscombinaties.
De persjury bestaat uit uitgever Herlinda De Clerck (Passion HI) en culinair schrijver Astrid Schreuders (AstridsTaste).
Het prijzenpakket bevat weer een unieke bokaal gemaakt door kunstenares Marjan van Garsel, een Big Green Egg, een tattoo van Cajac uit Goes, een servies van Platez en een cursus wildpluk van Kruidenkunst. En dat is nog lang niet alles, de overige prijzen maken we later bekend.'
Markt op de Schelde en entertainment
Op de Denick II is plaats voor 200 bezoekers die de wedstrijd kunnen volgen. Op de Markt op de Schelde laten horecaleveranciers en partners van Slag op de Schelde hun producten zien en proeven en kan er genetwerkt worden. Geïnteresseerde horecaleveranciers en sponsoren kunnen zich nog aanmelden als exposant op de markt. Nieuw dit jaar is dat bezoekers tevens kunnen genieten van entertainment en van een culinaire productpresentatie. Daarnaast is er een beperkt aantal vipplaatsen beschikbaar in het restaurant. Voor € 75,- per persoon kan geproefd worden van alle wedstrijdgerechten inclusief de begeleidende dranken.
Inschrijven
Enthousiaste (sous)chefs met lef en zeebenen kunnen zich tot en met 17 maart 2019 inschrijven voor de Slag op de Schelde via de website Slagopdeschelde.nl.
Bezoekers kunnen de wedstrijd, de Markt op de Schelde en de Winemaking Challenge (zie onder) meebeleven. De kosten hiervoor zijn € 17,50 inclusief consumpties. Meer informatie over het bijwonen van de wedstrijd en de vipplaatsen is ook te vinden slagopdeschelde.nl.