Hoe houd je ziekteverzuim van flexwerkers betaalbaar?

Hoe houd je ziekteverzuim van flexwerkers betaalbaar?

Om op piekmomenten over voldoende personeel te beschikken, kies je als horecaondernemer vaak voor flexwerkers. Maar: wat als je flexwerkers ziek worden? Hoe zorg je er als horecaondernemer voor dat dit niet teveel in de papieren loopt? Drie tips over ziekteverzuim bij flexwerkers.

Ziekteverzuim van flexwerkers? Zorg in eerste instantie dat je weet wat voor flexwerkers je in huis hebt, zegt Danielle Berends-Otto, branchespecialist Horeca bij De Goudse Verzekeringen. ‘Onder de definitie flexwerker valt iedere medewerker zonder een contract voor onbepaalde tijd mét vaste uren. Het gaat dus niet alleen om invalkrachten, maar ook om uitzendkrachten, oproepkrachten, personeel met een jaarcontract, noem maar op.’

Voor ieder contract gelden weer andere voorwaarden voor doorbetaling bij ziekte. Danielle:  ‘Natuurlijk gelden er andere regels voor flexwerkers dan voor vast personeel, maar helemaal vrij van zorgen bent je als werkgever niet. Zo behouden ook oproepkrachten met een flexibel contract het recht op doorbetaling van hun loon bij ziekte.’

Tip 1: Zorg dat je weet welke flexwerkers jij door moet betalen bij ziekte

Gebruik de onderstaande tabel om uit te vinden welke flexwerkers jij als werkgever moet doorbetalen bij ziekte.

Bron CBS en Rijksoverheid.nl

Tip 2: Kies voor wel of niet verzekeren

Twijfel je als horecaondernemer of het wel loont om het ziekteverzuim van je flexwerkers te verzekeren? Breng dan eerst in kaart wat je financiële risico bij ziekte is, adviseert Danielle. ‘Stel jezelf vragen als: hoeveel flexwerkers heb ik in dienst ten opzichte van mijn vaste personeel? Ben ik zelf verantwoordelijk voor loondoorbetaling bij ziekte of is dat een uitzendbureau of payroll instantie? En: heb ik voldoende financiële buffer om zelf loon door te betalen bij ziekte?’

De Goudse biedt als één van de weinige verzekeraars een verzuimverzekering waarbij de ondernemer zelf kan kiezen of hij werknemers met een oproepcontract meeverzekert. Soms kan het lonen om oproepkrachten ook tegen verzuim te verzekeren, benadrukt de horecaspecialist van De Goudse. ‘Stel je bent net gestart, werkt met veel oproepkrachten en je financiële buffer is nog niet zo groot. Dan kan je voor vervelende verassingen komen te staan als een aantal van hen ziek wordt. Dat wil je natuurlijk voorkomen.’ Het verzekeren van oproepkrachten hoeft bovendien niet duur te zijn. In veel gevallen gaat het om jong personeel met een relatief laag salaris. Daarvoor geldt een relatief lage premie.

Tip 3: Vraag het een adviseur

Benieuwd naar de beste keuze voor jouw horecaonderneming? Neem dan contact op met een onafhankelijk verzekeringsadviseur. Danielle: ‘Een adviseur brengt de risico’s in kaart en kijkt samen met jou naar je personeelsbestand en financiële middelen. Dat helpt om de juiste keuzes te maken.’ Heb je nog geen adviseur? Neem dan contact op met een van onze onafhankelijke adviseurs.

Over De Goudse
Ondernemen is het mooiste dat er is, maar het is nooit helemaal zonder risico. De Goudse helpt MKB-ondernemers met succesvol ondernemen. Dat doen wij met branchegerichte producten en diensten, want iedere sector is uniek is en kent zijn eigen uitdagingen. Wij werken samen met onafhankelijke adviseurs in heel Nederland die je helpen om zakelijke risico’s af te dekken. Dat kan bijvoorbeeld door hulp te bieden bij verzekeren, maar ook met advies om risico’s te voorkomen of te beperken. Daardoor kun jij zorgeloos ondernemen en focus houden op wat voor jou belangrijk is. Lees hier meer over de risico’s in de horeca.

Deze tekst is gesponsord door De Goudse Verzekeringen  / Lees ook het partnerdossier. 


Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.

Restaurant 
Steven in 
Nijmegen wist het terras met twaalf tafels uit te breiden door ze op trappen te plaatsen.

FlexTable: omzet verhogen met een slim tafelonderstel

De horecawereld draait om aanpassingsvermogen, en dat begrijpen vader en zoon Ivo en Luc Breukers maar al te goed. Na de recente overname van FlexTable hebben zij het onderstel op cruciale punten verbeterd, waardoor het product nu optimaal functioneert. Het resultaat is een doorontwikkeld ontwerp dat de traditionele uitdagingen in de horeca tackelt.

Ahmed Baglari: ‘Ik wilde een concept bedenken dat voor mij een doorlopende marketing creëert.’

BY AMI serveert sprookjesachtige koffie met een wow-factor

Koffie is in de horeca meer dan een drankje. Het is een ervaring. Ahmed Baglari, eigenaar van restaurant BY AMI, doet er elke dag alles aan om zijn 'Fairytale' concept tot in de kleinste details door te voeren —zelfs in de koffie. Wat is zijn geheim en hoe creëert hij bij elk koffiemoment een 'wow-factor'?

Tijdens de jubileumreis ter ere van het 20-jarig bestaan van de Chefs’ Irish Beef Club brachten 12 Nederlandse chef-koks een bezoek aan de boerderij van John Phelan in Kilkenny, Ierland.

Waarom kiezen topchefs voor Irish Grass Fed Beef?

Ierlands authentieke graslandbouw, geworteld in eeuwenoude tradities, biedt chefs de kwaliteit en smaak die zij zoeken. Op familieboerderijen wordt met toewijding en vakmanschap gezorgd voor runderen die minimaal 220 dagen per jaar groen, voedzaam gras grazen. Deze ambachtelijke benadering sluit goed aan bij de eisen van topchefs die streven naar grasgevoerd rundvlees van de hoogste kwaliteit.

De Blanche Dael-branderij, met een koffiecafé, koffie- en theewinkel én een koffieschool voor SCA- en barista trainingen. Liefhebbers kunnen eveneens een branderijtour boeken.

Sjiek en sjoen: Blanche Dael breidt uit met passie voor koffie

Al bijna 150 jaar staat de Zuid-Limburgse koffiebranderij Blanche Dael synoniem voor ambachtelijke kwaliteitskoffie en -thee. Met een gevarieerd aanbod en een team van gepassioneerde experts is Blanche Dael nu klaar om de ultieme koffie- en theebeleving te delen met de rest van Nederland. Commercieel Manager Jimmy Nuchelmans: 'We brengen de Maastrichtse flair - 'sjiek en sjoen' - naar de betere horecazaken, zodat zij echt het verschil kunnen maken.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.