Hoe houd je ziekteverzuim van flexwerkers betaalbaar?

Hoe houd je ziekteverzuim van flexwerkers betaalbaar?

Om op piekmomenten over voldoende personeel te beschikken, kies je als horecaondernemer vaak voor flexwerkers. Maar: wat als je flexwerkers ziek worden? Hoe zorg je er als horecaondernemer voor dat dit niet teveel in de papieren loopt? Drie tips over ziekteverzuim bij flexwerkers.

Ziekteverzuim van flexwerkers? Zorg in eerste instantie dat je weet wat voor flexwerkers je in huis hebt, zegt Danielle Berends-Otto, branchespecialist Horeca bij De Goudse Verzekeringen. ‘Onder de definitie flexwerker valt iedere medewerker zonder een contract voor onbepaalde tijd mét vaste uren. Het gaat dus niet alleen om invalkrachten, maar ook om uitzendkrachten, oproepkrachten, personeel met een jaarcontract, noem maar op.’

Voor ieder contract gelden weer andere voorwaarden voor doorbetaling bij ziekte. Danielle:  ‘Natuurlijk gelden er andere regels voor flexwerkers dan voor vast personeel, maar helemaal vrij van zorgen bent je als werkgever niet. Zo behouden ook oproepkrachten met een flexibel contract het recht op doorbetaling van hun loon bij ziekte.’

Tip 1: Zorg dat je weet welke flexwerkers jij door moet betalen bij ziekte

Gebruik de onderstaande tabel om uit te vinden welke flexwerkers jij als werkgever moet doorbetalen bij ziekte.

Bron CBS en Rijksoverheid.nl

Tip 2: Kies voor wel of niet verzekeren

Twijfel je als horecaondernemer of het wel loont om het ziekteverzuim van je flexwerkers te verzekeren? Breng dan eerst in kaart wat je financiële risico bij ziekte is, adviseert Danielle. ‘Stel jezelf vragen als: hoeveel flexwerkers heb ik in dienst ten opzichte van mijn vaste personeel? Ben ik zelf verantwoordelijk voor loondoorbetaling bij ziekte of is dat een uitzendbureau of payroll instantie? En: heb ik voldoende financiële buffer om zelf loon door te betalen bij ziekte?’

De Goudse biedt als één van de weinige verzekeraars een verzuimverzekering waarbij de ondernemer zelf kan kiezen of hij werknemers met een oproepcontract meeverzekert. Soms kan het lonen om oproepkrachten ook tegen verzuim te verzekeren, benadrukt de horecaspecialist van De Goudse. ‘Stel je bent net gestart, werkt met veel oproepkrachten en je financiële buffer is nog niet zo groot. Dan kan je voor vervelende verassingen komen te staan als een aantal van hen ziek wordt. Dat wil je natuurlijk voorkomen.’ Het verzekeren van oproepkrachten hoeft bovendien niet duur te zijn. In veel gevallen gaat het om jong personeel met een relatief laag salaris. Daarvoor geldt een relatief lage premie.

Tip 3: Vraag het een adviseur

Benieuwd naar de beste keuze voor jouw horecaonderneming? Neem dan contact op met een onafhankelijk verzekeringsadviseur. Danielle: ‘Een adviseur brengt de risico’s in kaart en kijkt samen met jou naar je personeelsbestand en financiële middelen. Dat helpt om de juiste keuzes te maken.’ Heb je nog geen adviseur? Neem dan contact op met een van onze onafhankelijke adviseurs.

Over De Goudse
Ondernemen is het mooiste dat er is, maar het is nooit helemaal zonder risico. De Goudse helpt MKB-ondernemers met succesvol ondernemen. Dat doen wij met branchegerichte producten en diensten, want iedere sector is uniek is en kent zijn eigen uitdagingen. Wij werken samen met onafhankelijke adviseurs in heel Nederland die je helpen om zakelijke risico’s af te dekken. Dat kan bijvoorbeeld door hulp te bieden bij verzekeren, maar ook met advies om risico’s te voorkomen of te beperken. Daardoor kun jij zorgeloos ondernemen en focus houden op wat voor jou belangrijk is. Lees hier meer over de risico’s in de horeca.

Deze tekst is gesponsord door De Goudse Verzekeringen  / Lees ook het partnerdossier. 


Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.

Marcel de Jong en broer Hans van Hotel de Rustende Jager.

De Rustende Jager: van dorpsherberg tot modern horecabedrijf

Tijden veranderen, weet Marcel de Jong, eigenaar van hotel de Rustende Jager in Nieuw-Vennep, als geen ander. 'Om goed in te kunnen blijven spelen op de wens van de gast en continuïteit te blijven garanderen, moet je anders kunnen denken.' Als doorgewinterd horecabedrijf slaagt de organisatie er goed in om flexibel te blijven en te anticiperen op veranderende trends binnen de hospitalitysector. Daarnaast heeft De Rustende Jager veel aan de support van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

‘Iedereen met een Dinercadeau op zak, is een potentiële klant voor aangesloten restaurants.'

Dinercadeau: een effectieve manier om klanten te trekken

Dinercadeau is een veelzijdige en toegankelijke cadeaukaart en daarnaast voor horecaondernemers een effectief middel om meer klanten te trekken en hun zichtbaarheid te vergroten. Inmiddels zijn ruim drieduizend restaurants aangesloten en groeit het acceptantennetwerk nog dagelijks.

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Wanneer je take-away bestelt, wil je dat het eten nét zo lekker is als wanneer je er ter plekke in een restaurant je vork of tanden in zet. Best een uitdaging, weet de gemiddelde horecaondernemer die thuisbezorgt. Zeker wanneer er frietjes in het menu zitten.

Edgar Rouwenhorst, CMO van Zenchef: ‘We zien dat restaurants, vooral in grote steden als Amsterdam, Parijs en Berlijn, steeds meer een lifestylemerk worden.’

Hoe Zenchef restaurants laat groeien

Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Uit recent onderzoek van Zenchef en Lightspeed onder ruim 1.100 respondenten blijkt dat de restaurantidentiteit een cruciale rol speelt bij de keuze van gasten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.