Schuim magazine reikte donderdag 8 maart De Gouden Fles uit aan de bierbrouwer met het beste bieretiket van 2017. Lowlander Beer sleepte de hoofdprijs in de wacht in de categorie commerciële brouwerij. Hun ‘Indonesian Pale Ale’ was volgens de vakjury het beste uit 84 inzendingen. Brouwerscollectief Keut Bier kwam als beste thuisbrouwer uit de bus.
Lees ook: Weizen Maallust beste etiket
'Bieretiket belangrijk voor verhaal'
'Een sierlijk etiket uit een consistente serie' en 'Retro met een knipoog', aldus de jury van grafisch vormgevers en professionals uit de bierindustrie. Zij waardeerden Lowlanders etiket op originaliteit en functionaliteit, maar ook hoe die zich staande houd in het schap. De informatie op het etiket werd bovendien getoetst aan alle wettelijke eisen.
Lees ook: Hindoes kwaad over Belgisch etiket
Voor Annemieke de Been en Joost van Tongeren van Lowlander is de award een welkome bevestiging: 'Voor ons is het etiket de belangrijkste manier om ons verhaal te vertellen: bieren gebrouwen met kruiden en specerijen, geïnspireerd door de reislust en handelsgeest van historische zeevaarders.'
'Niet geloofwaardig verkoopt niet'
Ook de vriendenclub van Keut Bier was in hun nopjes met de prijs. 'We wilden heel graag een jaren ’20-gevoel', aldus brouwer Paul den Hollander over het etiket met de skyline van hun dorp. Hij sluit af met een tip voor brouwers: 'Zoek het dichtbij. Als je verhaal niet geloofwaardig is, dan verkoopt het niet.'