De rechter oordeelde dat Klépierre, de eigenaar van de Markthal, inderdaad te veel servicekosten heeft gerekend. De organisatie moet deze kosten, die twee keer zo hoog waren dan voorgespiegeld, nu deels terugbetalen of kwijtschelden aan de ondernemers. De servicekosten bedroegen bij de opening in 2014 op ruim 6000 euro per unit per jaar.
Meer bezoekers in Markthal dan verwacht
Volgens de kantonrechter heeft Klépierre huurders verkeerd voorgelicht over de servicekosten. Deze waren variabel, maar dat was niet verteld. Het Franse bedrijf zegt veel meer geld dan voorzien uit te geven aan schoonmaak en beveiliging, omdat er veel meer bezoekers komen dan verwacht.
Leestip: Hoe voorkom je ontbinding van de huurovereenkomst?
De ondernemers eisten dat de verhoging beperkt zou blijven tot maximaal 105 procent van het voorschot. De rechter heeft het percentage dat zij moeten betalen vastgesteld op 150 procent van het voorschot. Het gaat hierbij om de periode van de start tot en met 2017.
De Markthal in Rotterdam opende op 1 oktober 2014 de deuren en trekt jaarlijks acht miljoen bezoekers.
Lees ook: NVWA controleert Markthal Rotterdam: 36 overtredingen – veel plaagdieren