KHN zet machtsmisbruik online platforms op politieke agenda

KHN zet machtsmisbruik online platforms op politieke agenda

KHN meldt dat ze donderdag 21 december het machtsmisbruik van online platforms op de politieke agenda heeft gezet.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) organiseerde een actie tegen het machtsmisbruik van online platforms, zoals Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. KHN-voorzitter Robèr Willemsen ging er tevens in gesprek met Tweede Kamerleden en overhandigde hen een pizza met een flinke hap eruit. Dat ontbrekende stuk stond symbool voor het deel dat de internationale, vaak beursgenoteerde marktpartijen volgens de branche-organisatie al hebben ‘opgegeten’.

Tweede Kamerleden Maarten Hijink (SP), Martin Wörsdörfer (VVD), Jan Paternotte (D66), Léonie Sazias (50PLUS), Henk Nijboer (PvdA) en Joba van den Berg (CDA) waren bij de actie aanwezig en gingen in gesprek met horecaondernemers en met KHN.

In gesprek

Robèr Willemsen, voorzitter KHN.

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: 'Voor horecaondernemers is de maat vol; het is tijd dat er écht wat verandert. Geen commissieverhogingen meer en een einde aan de onredelijke eisen die online platforms aan ons opleggen. Ik ben blij dat de Kamerleden die we vandaag hebben gesproken, ons signaal serieus nemen en hebben aangegeven nader te willen onderzoeken welke maatregelen de politiek kan nemen. In januari 2018 is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de macht van online platforms. Daar zullen wij, hopelijk samen met deze Kamerleden, opnieuw aandacht vragen voor dit onderwerp.' De platforms maken volgens KHN misbruik van hun positie om steeds meer geld van horecaondernemers te vragen en de verzamelde gegevens van hun gasten niet te delen met de gastheer: de horecaondernemer.

Drie maatregelen

KHN maakte vandaag met deze actie duidelijk dat er drie zaken moeten worden aangepakt: een verbod op de laagste prijsgarantie - wat ervoor zorgt dat hotels, restaurants en cafetaria’s hun producten weer via de eigen kanalen goedkoper kunnen aanbieden dan via het online platform - een regelgeving zodat horecaondernemers zelf (gratis) beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten én een einde aan de steeds verder stijgende commissies die online platforms vragen. 'Op die manier ontstaat er een eerlijker machtsbalans tussen horecaondernemers en zoek-, boeksites en bezorgsites. Iets dat ten goede komt aan zowel de ondernemers als hun gasten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.