Slechts eenderde van de ondervraagde ondernemers was toen bereid gasten te vragen om een aanbetaling. Te huiverig voor de negatieve reacties op social media.
Hier zit de professionele gastvrijheid die horecaondernemers van nature hebben, in de weg. Gewend om altijd vriendelijk, flexibel en gastvrij te zijn, ook tegen onfatsoenlijke gasten. Die gasten realiseren zich helemaal niet wat de gevolgen zijn voor ondernemers. Dat er heel hard geknokt moet worden voor elke cent en dat no show het verschil kan zijn tussen winst en verlies.

In de strijd tegen deze irritante kwestie starten veel restaurateurs met creditcardregistratie, iets dat in de hotellerie heel normaal is. Of ze nemen telefonisch contact op met de gasten die voor die dag een tafel hebben gereserveerd. Dit persoonlijke contact vermindert de no show. Ook het werken met vroegboekkorting, boeken én meteen betalen, kan helpen.
Nu, twee jaar later, gaan restaurateurs een stapje verder. Met name in het topsegment gaan restaurants steeds vaker vragen om een aanbetaling in de vorm van een ticket. Sterrestaurant Cucina Del Mondo van Servais Tielman werkt met een aanbetaling van €25 per persoon. Restaurant Nacarat van Ron Blaauw heeft een aanbetalingsbedrag van €20 en Richard van Oostenbrugge verkoopt voor €50 een ticket voor reserveringen bij zijn nieuwe Restaurant 212. Uiteraard wordt dit bedrag verrekend na afloop van het bezoek. Kosteloos annuleren kan tot één dag van tevoren.
Gasten lijken klaar om tickets te kopen voor een restaurant, volgens de oprichters van reserveringssysteem Formitable dat in april live ging en sinds augustus tickets verkoopt. Het wordt tijd dat ondernemers (ook) aan zich zichzelf denken.
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.