- Kies voor een onderscheidend concept, dat maakt jezelf speciaal en daarmee aantrekkelijk voor bepaalde klanten.
- Met zelfgemaakte biologische producten boor je een interessante doelgroep aan, een groep die de komende jaren alleen maar zal groeien.
- Crowdfunding is eigentijds en niet duurder dan lenen van de bank. Je profiteert van gratis reclame en daarmee naamsbekendheid en binding met de geldverstrekkers.
- Overwerk jezelf niet, zeker niet tijdens de opstartfase. Besteed de productie deels uit om ook een sociaal leven te behouden. Anders houd je het uiteindelijk niet lang vol.
- Maak gebruik van elkaar kennis en kunde. Verdeel de taken. Roel heeft veel ervaring in de horeca, bijvoorbeeld als kok, en is daarom vooral actief in de keuken. Maarten is interieurontwerper en kan daar zij ei volledig kwijt.
Rubriek Starter
De horeca heeft de wind in de zeilen. Dat resulteert in groei, zowel in omzet als in omvang. Het totaal aantal cafetaria’s blijft redelijk stabiel op ongeveer 5700. Er zijn ondernemers die stoppen of kiezen voor een full-serviceconcept. Daartegenover staan voldoende starters die geloven in een toekomst in de branche. Die krijgen met enige regelmaat een podium in Snackkoerier. Lees het interview met Roel Engelen van RPEL in de eerstvolgende editie van Snackkoerier.