Volkskrant-journalist Mac van Dinther onderwierp de Michelin-gidsen van 2016 en 2017 aan een grondige inspectie. Niet alleen La Rive heeft dezelfde tekst. Van de 67 Amsterdamse restaurants die in beide gidsen van Michelin vermeld staan, hebben 58 een identieke tekst. Slechts bij negen restaurants is de tekst (enigszins) aangepast. De overlap met de gids van 2015 is bijna net zo groot: 42 van de 53 beschrijvingen zijn al twee jaar ongewijzigd,’ onderzocht Van Dinther.
Buiten Amsterdam is het niet anders. Van de 26 restaurants in Maastricht kregen slechts 6 een nieuwe tekst. Twintig van hen hadden dezelfde ervaring als La Rive, zie het dat het met sterverlies extra pijnlijk is.
Werner Loens geeft namens Michelin toe dat het ‘slordig’ is dat La Rive dezelfde tekst heeft. Ter verdediging voert hij aan dat de beslissing om het restaurant een ster te ontnemen pas laat is genomen. 'We kijken er al drie jaar naar, maar het is toch een besluit dat je niet gemakkelijk neemt.' Toen was het te laat om de tekst nog aan te passen.’
De beschrijvingen in de gids zijn een handreiking aan de gast, benadrukt Loens. Michelin heeft niet 'de roeping' elk jaar nieuwe teksten te maken, zoals Lekker en GaultMillau. 'Dat kunnen wij gewoon niet aan. Wij hebben maar één redacteur in dienst die voor de website alle teksten moet overzetten in zeven talen.'
Volgens Loens komt Michelin minimaal een keer in de achttien maanden op bezoek. In 80 procent van de gevallen gaat dat gepaard met een etentje. Restaurants die op de nominatie staan een ster te krijgen (of verliezen) worden intensiever gevolgd.
La Rive
Misset Horeca heeft Michelin gevraagd hoe vaak er afgelopen jaar gegeten is bij La Rive, maar krijgt - helaas ook na herhaaldelijke verzoeken - geen inhoudelijke reactie op de vragen. 'Michelin treedt niet in details over waarom een ster wordt afgenomen.'