Vorig jaar had The Banner nog een speciale actie bedacht om extra stemmen te werven. Dat is dit jaar uitgebleven. Eigenlijk heeft dit café zoiets ook helemaal niet nodig, want The Banner is het hele jaar al bezig om gasten aan zich te binden.
Altijd werken aan naamsbekendheid
'Als je een café wilt zijn in een dorp en wilt blijven bestaan, moet je veel meer doen dan alleen een glas bier tappen', stelt bedrijfsleider Roel Akkermans. 'Wij organiseren gigantisch veel evenementen, zoals een Oktoberfest dat ieder jaar groter wordt.' Zijn baas vult aan. 'Elk jaar vindt in ons dorp een wielerronde plaats. Daar staan wij als The Banner niet alleen bier te tappen, maar verzorgen ook het eten en de muziek. Zo werken wij aan naamsbekendheid.'
800 stemmen meer dan vorig jaar
Dat al die inspanning z'n vruchten afwerpt, blijkt wel uit het aantal stemmen dat het café in Gilze wist te verzamelen: 1541. 'Ruim 800 meer dan vorig jaar', zegt De Vaan trots. Volgens Marloes van Laarhoven, zijn vrouw, is daar in het café zelf ook hard voor gewerkt. 'Het hele team heeft mensen aangesproken en enthousiast gemaakt om te stemmen, zowel vaste gasten als mensen die voor het eerst een kopje koffie kwamen drinken.'
De beuk erin
Bovendien werkte het competitieve karakter van de Publieksprijs volgens De Vaan extra motiverend. 'We waren eerst nummer 1, toen zakten we een plaatsje. 'Verdomme, en nu de beuk erin!, zeiden we tegen elkaar.
Heeft The Banner tot slot nog een tip voor cafés die ook graag de Publieksprijs van de Café Top 100 willen winnen? Akkermans: 'Dat zeggen we volgend jaar, nadat we 'm voor de derde keer hebben gewonnen.'