Voorgenomen contractwijziging Iens roept heftige reacties op

Voorgenomen contractwijziging Iens roept heftige reacties op

De nieuwe aanpassingen van de IENS-contracten leidt tot heftige reacties bij restaurateurs. Het hebben van een Seatme-account schijnt leidend te worden bij de ranking op de website. Zo zouden er twee verschillende rankings ontstaan, de eerste van restaurants met een Seatme-account en een tweede van restaurants zonder een dergelijk account.

Uit gesprekken met ondernemers blijkt dat Iens voornemens is de voorwaarden en presentatie van de ranking op de website te veranderen.

Dat alles is volgens Iens een gevolg  van meer integratie met Lefourchette (de organisatie die Iens begin 2015 heeft overgenomen).

Het lijkt erop dat op de nieuwe site eerst de accounts met een Seatme abonnement in de ranking gepresenteerd zullen worden en pas daarna de overige accounts. Hierdoor kan voor gasten een vertekend beeld ontstaan. Eind augustus zal de vernieuwde Iens-site worden gepresenteerd.

Reactie Iens

Iens geeft alleen een reactie wat betreft de selectiemogelijkheden, maar niet over hoe de presentatie is op de site. 'Als je op iens.nl zoekt naar restaurants, kun je gewoon sorteren op cijfer. Nu en in de toekomst', aldus een woordvoerder van Iens. 'Wanneer je via Google zoekt op restaurants en vervolgens doorklikt naar iens.nl, heb je geen beschikbaarheid opgegeven en worden dus ook niet online boekbare restaurants getoond. Ook hier geldt weer dat je dan gewoon kunt sorteren op cijfer. Wanneer men zoekt op beschikbaarheid, worden er inderdaad alleen beschikbare restaurants getoond.' Dat laatste houdt in dat alleen restaurants worden getoond die met Seatme werken.

De eerste reacties van restaurateurs over de voorgenomen wijzigingen zijn niet mals:

Jan de Wit - patron & partner Le Restaurant (*)
al meer dan 6 jaar nr.1 in Amsterdam, 9,5 op Iens

'Om niet uit de ranking te vallen, we staan namelijk al meer dan 6 jaar op nr. 1 in Amsterdam, neem ik seatme mee met een tafel. Maar ik ben het er helemaal niet mee eens.'

Arne Jan Russchen - eigenaar Restaurant ADAM in Amsterdam
8,8 op Iens

'Ik vind het eigenlijk je reinste maffia-praktijken. Wij werken ons uit de naad en onze gast heeft het restaurant beloond met een mooi cijfer vervolgens zijn we niet op die plaats in de ranking te zien omdat we geen Seatme account nemen. De onafhankelijkheid van Iens is ver te zoeken. Wat een slechte organisatie en als je verhaal wilt halen is niemand direct bereikbaar.'

Alex Verburg eigenaar Gusto-Rotterdam& Post-Dordrecht
8,4 op IENS voor Gusto en 7,8 op Iens voor Post

'Vanaf dit najaar gaat de macht van Iens nog verder. Als restaurateur krijgt nu alleen nog maar de mogelijkheid tot plaatsen van foto's en webadres, als je een abonnement op Seatme neemt. Wil je dit prijzige reserveringssysteem niet, dan wordt je restaurant verplaatst naar de onderste regionen van de ranking. Al heb je een 10+ en ben je beste van allemaal, dan nog sta je ver onderaan de ranking. Mijn conclusie is dat  de beoordelingen worden vervuild door commerciële geldstromen, je moet namelijk Iens dik willen betalen als je zichtbaar wilt zijn in de top.’

Erik van den Eijnde - eigenaar  De Keuken van Gastmaal in Utrecht
8,9 op Iens

‘Wij staan er nog een beetje verdeeld tegenover. Er is gesprek geweest met een Iens vertegenwoordiger en hij vertelde dat als je geen contract neemt, je lager in de ranking komt. Alleen gasten die namelijk een reservering via het systeem hebben gemaakt krijgen volgens hem een uitnodiging om een recensie te schrijven. Ik vind het heel jammer dat Iens sinds ze onderdeel zijn geworden van Le Fourchette het systeem zo commercieel uitbuit.'

Misset Horeca legt een dossier aan met reacties van ondernemers, dus heb je ook inmiddels  ervaring met de Iens aanpassingen, positief of negatief, mail dat dan even naar: redactie.horeca@vakmedianet.nl

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.