Gasten verwachten automatisch een karaf water op tafel dat verhoogt het gevoel van gastvrijheid.
‘Natuurlijk kan het dat de gast zich gelijk op zijn gemak zou kunnen voelen. Maar dit verschaft gelijk extra werk. Wenst de gast bijvoorbeeld bruiswater, dan moet je weer terug met de karaf. Dat kan erg vervelend zijn als je een grote zaak hebt. Mijn conclusie; geef gasten direct de keuze als ze binnen zijn. Heet ze welkom en vraag wat ze willen en benoem daarbij alle soorten water, inclusief een gratis kan met kraanwater.’
Met gratis kraanwater loop je veel omzet mis.
‘Niet mee eens, wat kost water uit de kraan nou eigenlijk? Als je uit eten gaat, wil je toch iets krijgen wat je thuis niet kunt pakken? Dan ga je eventueel voor mooi water uit een fles of een mooie fles bruisend water. Maar geld vragen voor een kan water uit de kraan heb ik nooit zo goed kunnen begrijpen. Waarom in hemelsnaam geld vragen voor water uit de kraan.’
Een fles of karaf water neerzetten kost ook tijd, dat moet worden betaald.
‘Dat is waar, het kost tijd. Maar laten we wel zijn, alles in de horeca kost tijd. Ik ben van mening dat alles wat we doen uiteindelijk ten goede moet komen aan de gast. Je geld moet je op een andere manier verdienen, niet aan een karaf water. Gastvrijheid en liefde voor het vak, daar draait het tenslotte om in de horeca!’