'Het is een extra drempel voor de gasten die laks met hun reservering omgaan. En voor degenen die echt willen komen, is het geen probleem', zegt oprichter Paul Wiertz van Couverts.nl tegen het Algemeen Dagblad. 'Hotels hanteren dit systeem al jaren.' Het systeem werd afgelopen tijd getest in drie Amsterdamse restaurants, waaronder sterrenzaak Bord'Eau en kan nu landelijk worden uitgerold. Het systeem moet no-show en dus het missen van een stuk omzet voorkomen.
Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) staat in de Uniforme Voorwaarden Horeca, dat een ondernemer 'bij no-show de volledige reserveringswaarde in rekening kan brengen'. In de praktijk wordt dit nog maar weinig gedaan.
Stok achter de deur
Couverts.nl denkt niet dat iedereen behoefte heeft aan de mogelijkheid om creditcardgegevens op te vragen als stok achter de deur. 'Bij een sterrenrestaurant is de impact van een lege tafel groter door de hogere prijs voor een couvert. Een eetcafé zal weinig behoefte hebben aan deze reserveringsoptie.' Hij noemt het vooraf betalen van een diner een tweede optie, mocht het achterlaten van creditcardgegevens onvoldoende effect hebben. 'Ik verwacht dat we dat de komende jaren in Nederland ook meer gaan zien.'
Aanbetaling
Schilo van Coevorden van restaurant Taiko in het Amsterdamse Conservatorium Hotel deelt die mening. Hij vraagt een aanbetaling van €50 van zijn gasten die reserveren. Aanvankelijk gaat de chef-kok het systeem dat is gelinkt aan een betalingssysteem inzetten op drukke avonden, zoals op 14 februari. Als het slaagt, is hij van plan het uit te gaan rollen.
No show kost €10.000 per jaar
Tienduizend euro is de schadepost die een toprestaurant in Nederland elk jaar heeft als gevolg van no shows. Gasten die zonder tegenbericht wegblijven zijn niet alleen een grote bron van irritatie, ze zorgen ook voor inkomstenderving, zo blijkt uit onderzoek van Misset Horeca dat in september onderzoek deed onder de beste honderd restaurants van Nederland.