Sander zegt daar niet teleurgesteld over te zijn. 'Hoewel het in Jip en Janneke taal wordt uitgelegd, was niet voor iedereen helder hoe afgerekend moest worden. Dat bleef kennelijk lastig. Voor mij ligt er dan de uitdaging om het nog simpeler te maken.' Sander was tijdens de opening zelf niet aanwezig in 'zijn' restaurant. Wel had hij er team rondlopen die de gasten filmde. 'Daarop kon ik achteraf zien dat mensen wegliepen, als ze er niet uitkwamen met het afrekensysteem.'
Zwaardgevecht met stokbroden
Punt van aandacht voor Sander is ook dat gasten met alcohol de keuken inliepen. 'Dat is niet de bedoeling.' Wat hij positief vond is dat gasten die elkaar niet kenden, gingen samenwerken in de keuken. 'Die zelfredzaamheid is mijn doel.' Sander heeft de videobeelden met een glimlach bekeken. 'Het was echt het verhaal van als de kat van huis is, dan dansen de muizen. Op een positieve manier. Zo werd in de keuken een zwaardgevecht gehouden met stokbroden.'
Volle zaak
Sander is tevreden over het aantal gasten. 'We hadden zestig personen. We kunnen vijftig gasten kwijt, dus er is zelfs sprake geweest van een dubbele bezetting.' De ondernemer is momenteel druk bezig met schoonmaken, want niet iedereen had zijn bordje afgewassen. 'Er ontstaat dan zo'n kettingreactie. Als één het niet doet, dan de rest ook niet meer.'
Restaurant zonder personeel
Sander gaat met zijn concept volledig uit van het goede van de gast. ‘Ik wil dat de gasten beleven hoe het er in een restaurant aan toegaat.’ Hij stelt dat die beleving het concept aan het Hugo de Grootplein succesvol kunnen maken. 'In Foodsy is de gast kok, ober, barman of -vrouw en ja, ook afwasser.’ In de zaak hangen duidelijke instructies, hoe gasten bier moeten tappen, koffie zetten en de gerechten bereiden. En via een stickersysteem kunnen ze alle ingrediënten vinden. Afrekenen kan met een betalingssysteem waarbij gebruik wordt gemaakt van een iPad app gekoppeld aan een pinautomaat.