Volgens FSIN is foodbezorging 'booming in ons land'. 'Als je alle vormen van delivery van eten aan de voordeur bij elkaar optelt, zitten we nu al rond de grens van 1 miljard euro', vertelt Jan-Willem Grievink, directeur van FSIN. Volgens Grievink zat Nederland enkele jaren geleden nog niet eens op de helft van dit bedrag. 'Foodbezorging is nog lang niet uitgegroeid.'
Cafetaria's
FSIN signaleert dat cafetaria's op grote schaal frites en snacks bezorgen. 'Dat is echt iets van de laatste een tot twee jaar. Door royale openingstijden en andere alternatieven loopt hun afhaalomzet terug. De cafetaria zoekt dus wegen om dit verlies goed te maken.'
Hello Fresh
Abonnementssystemen zoals Hello Fresh en bezorging van webbestellingen door supermarkten en foodretailers zijn verder 'stormachtige nieuwkomers' volgens FSIN.
Daarnaast zijn er volgens FSIN nieuwe hamburgerketens die zich expliciet op bezorging richten. 'Wat mij verbaast is dat er nog geen landelijk opererende deliveryketen is in het Chinees-Indische segment.'
Digitale media
Dankzij digitale media als webplatforms, smartphones, modules voor tablets en eenvoudige betaalsystemen wordt de bezorgmarkt opgestuwd. Bij sommige bezorgers is volgens de bevindingen van FSIN het merendeel van de bestellingen nog telefonisch. Daar zijn volgens Grievink nog uitdagingen: 'De partij die kans ziet om de logistiek van alle bezorgdiensten, dus inclusief non-food, te stroomlijnen wacht een grote toekomst.'
FSIN doet jaarlijks onderzoek rond de Horecava in Amsterdam naar de markt en toekomst van eten en drinken.
Op dinsdag 13 januari presenteert FSIN tijdens haar brunchcongres 2015 deze onderzoeksresultaten op de Horecava in Amsterdam.