Bart Bakker, ceo van Royaan, kent de roep om merkenexclusiviteit in de foodservice, zo laat hij weten in een exclusief video-interview met Snackkoerier.
'Een discussie die speelt sinds sprake is van een verschuiving van omzet van foodservice naar retail.'
Merken
'Wij geloven in merken en werken eraan die merken in verschillende kanalen beschikbaar te maken voor de consument, zodat die ze koopt', aldus Bakker.
'De foodservice profiteert van een grotere bekendheid en aandacht in retail.'
Kwekkeboom
De topman van Royaan vertelt dat uit eigen cijfers blijkt dat het merk Kwekkeboom groeit in foodservice sinds deze naar het retailkanaal is gebracht.
'Merken zijn een instrument, ze zijn per definitie onderscheidend en herkenbaar.'
Kwaliteit buiten de deur
Volgens Bakker moeten producenten en ondernemers zich samen inzetten om de consument ervan te overtuigen dat de echte kwaliteit buiten de deur wordt gekocht.
'Dan gaat het behalve merken om zaken als gastheerschap, kwaliteit en vakmanschap. Koop ik een Van Dobben-kroket buiten de deur, dan krijg ik topkwaliteit inclusief bediening en gastvrijheid en heb ik geen ongemakken die ik thuis wellicht wel heb.'
Ovensnacks
Royaan lanceerde maandag 18 augustus Kwekkeboom Oven, een assortiment ovensnacks - inclusief croquet en bitterbal - met een gepatenteerde krokante korst-technologie.
Niet primair bedoeld voor het fastfoodsegment, maar wel met mogelijkheden voor de branche.
Frituren
'Wij hopen dat de consument straks thuis kiest voor de ovensnack en buiten de deur zijn gefrituurde snack gaat kopen', aldus Bakker toen.
Het uitgebreide video-interview met ceo Bart Bakker van Royaan verschijnt later deze week op de website.