Meer dan twintig jaar na de opening van de eerste vestiging gaat McDonald’s franchisen in Rusland, net als de keten in de rest van de wereld doet. McDonald’s wil zo de groei versnellen om de toenemende competitie de baas te blijven, meldt Bloomberg. De hamburgerketen heeft als pionier de markt voor fastfood in Rusland opengelegd maar wilde daar niet franchisen om de kwaliteit te waarborgen.
Concurrentie groeit snel
Onder druk van de toenemende concurrentie, die wel met franchisenemers werken, gaat de keten nu overstag. Ketens als Subway, Burger King en KFC groeien immers als kool. Subway opende de afgelopen drie jaar maar liefst 432 zaken voor een totaal van 514 met zo’n tweehonderd franchisenemers. De broodjesketen is succesvol met speciale broodjes voor de Russische markt en serveert bovendien bier, iets wat de Russen aanspreekt.
Burger King is sinds de komst in Rusland in 2010 ook snel gegroeid en telt nu 86 vestigingen. KFC heeft inmiddels 196 vestigingen en dat moeten er in 2015 twee keer zo veel zijn.
De Russische markt biedt ook nog volop mogelijkheden tot groei, blijkt uit cijfers van Euromonitor. De gemiddelde Rus geeft 106 dollar uit per jaar aan eten buiten de deur. Dat is de helft van wat de gemiddelde Chinees doet en slechts een zesde van het gemiddelde in Duitsland. Volgens Euromonitor groeit daardoor tot 2016 de markt voor fastfood met zo’n 7 procent per jaar.
Foto: Flickr/colros