De FSIN-directeur reageert in een blog die op de site van FoodService Instituut met de titel 'CBS cijfers zorgen voor verwarring.' Uit cijfers van FSIN en Foodstep blijkt dat het gros van de bedrijven in de foodsector in de buitenshuisconsumptie nog steeds geen omzetgroei kennen. 'De klassieke horeca is weliswaar in 2014 1 procent gegroeid, maar de horeca, catering en de gemakshoreca samen daalden in 2014 nog 0,5 procent.' Volgens Grievink is nulgroei in 2014 de nuchtere werkelijkheid in plaats van de door het CBS genoemde 5,6 procent.
BTW-aangiftes
Doordat het CBS de cijfers vaststelt op basis van BTW-aangiftes van horecabedrijven, komen ze volgens Grievink op andere cijfers uit dat FSIN en Foodstep. 'Wij meten alleen de omzetten van eten en drinken. Dat kan een deel van het verschil verklaren, maar het bevredigt niet.'
Oproep
De FSIN-directeur roept het CBS op om in gesprek te gaan met de directies en marktonderzoekers van de grote bedrijven in de foodservice zoals Sligro, DeliXL, Lekkerland, McDonalds, Van der Valk, La Place, FrieslandCampina, Heineken, en Coca Cola.
Accountants
Verder doet Grievink de suggestie om een accountantscontrole of een steekproef bij duizend horecabedrijven over te gaan. 'Laat die accountants hun mond ook eens open doen en daarmee het CBS helpen om de buitenwacht te laten zien hoe de werkelijkheid er echt uit ziet.'