15.000 Groupon-vouchers voor sterzaak verkocht

15.000 Groupon-vouchers voor sterzaak verkocht

Meer dan 30.000 gasten eten dit jaar in een Nederlands sterrestaurant dankzij een Groupon-deal. Volgens de kortingssite zijn in de eerste helft van 2012 ...

In de crisistijd kiest een toenemend aantal restaurateurs voor een deal met Groupon. Zeven sterrestaurants zijn tot op heden een samenwerking aangegaan met de kortingsgigant. Niven Kunz van restaurant Niven in Rijswijk was de eerste en in september gaat bij hem opnieuw een deal lopen, zo maakte hij recent bekend via Twitter.

Na Kunz volgden de collega’s van Frouckje State in Rijperkerk, De Karpendonkse Hoeve in Eindhoven, Kaatje bij de Sluis in Blokzijl, Het Koetshuis in Bennekom, ’t Schulten Hues in Zutphen en (recent) Hermitage in Rijsoord.

Meer sterrenkoks in aantocht

Groupon Nederland laat aan NU.nl weten dat in de eerste helft van dit jaar meer dan 15.000 vouchers zijn verkocht van deals die de kortingssite sloot met sterrestaurants. Aangezien het per coupon gaat om (minstens) twee personen, betekent dit ruim 30.000 (extra) gasten voor de deelnemende sterzaken.

Marketingmanager Lilian Doets van Groupon meldt bovendien dat in de resterende maanden van 2012 meer aanbiedingen bij sterrenkoks zijn te verwachten.

Lagere commissie voor sterzaken

Speciaal voor sterrenrestaurants heeft Groupon het Black Label in het leven geroepen. Restaurateurs betalen ‘slechts’ 30 procent commissie aan de kortingssite in plaats van de gebruikelijke 50 procent.

De kritiek uit de branche op Groupon is volgens Doets niet terecht, zo laat zij NU.nl weten. Doets meldt dat er veel werk in zit, en door de deals krijgen de deelnemende restaurants extra veel klandizie. Ze benadrukt verder dat geen van de partners bovendien verplicht is om deel te nemen.