Dat stelt directeur Ton Wesselink, directeur Rotterdam Marketing dinsdag tijdens een bijeenkomst van bedrijven die partner zijn van het 'promotiebureau' van de stad Rotterdam. Wesselink en met hem directeur Jos Vranken van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) vindt dat beleidsmakers een heleboel kansen laten liggen.
Die kansen zien zij vooral in meer werkgelegenheid in bijvoorbeeld de horeca. ,,Jongeren kunnen op een laag niveau instappen in de dienstverlenende sector. Dat wordt vergeten'', zegt Wesselink. Hij noemt president Barack Obama van de Verenigde Staten die juist om die reden investeert in de promotie van Amerika, want hoe meer toeristen hoe meer mensen in Amerika aan het werk komen.
Vranken wijst op de investeringen die terugkomen via het geld dat de overheid en het bedrijfsleven in de promotie van Nederland stoppen: ,,Onderzoeken hebben eerder aangetoond dat met iedere euro die je erin steekt, je 40 euro aan investeringen terugkrijgt. Door de bezuinigingen op de promotie missen we straks dus 1,5 miljard euro aan investeringen.''
Hij vindt het kortzichtig als de politiek dan roept: ,,het zijn slechte tijden, we moeten allemaal inleveren.'' Hij vindt dat je als overheid juist geld 'maakt' als je in het toerisme investeert. ,,Ten opzichte van andere sectoren, creëren we heel veel parttime banen en vooral voor jongeren die het nu juist moeilijker hebben om aan een baan te komen.'' In Duitsland, België, Groot-Brittannië en Denemarken wordt volgens Vranken bij iedere internationale bezoeker 1,5 tot 2 euro aan promotie uitgegeven. ,,In Nederland is dat over een paar jaar nog maar 75 cent. Dat betekent dat we naast de banenkansen ook nog eens onze concurrentiekracht halveren. Dat lijkt mij geen goede zaak.''