Sinds 1 juli zijn de Ikea restaurants in Groningen en Zwolle al weer in bedrijf. Hengelo en Utrecht ontvangen sinds kort ook weer gasten en vanaf 1 september 2020 gaan alle locaties hun restaurant heropenen. In veel vestigingen was de bistro en/of de Swedish Food Market voor afhaal wel in bedrijf.
De openingstijden van de Ikea restaurants verschillen per locatie en het assortiment is aangepast: zo is er nog geen ontbijt te verkrijgen. Ook is het aantal zitplaatsen beperkt vanwege de 1,5 meter-norm.
Corona-werkwijze IKEA restaurants
Ikea laat weten dat bij de entree van de restaurants een medewerker staat die bepaalt hoeveel tafels nog beschikbaar zijn en de klantstroom in de gaten houdt. Klanten wordt gevraagd zich via een reserveringstool te registeren. Voor elke gast is er een zitplaats beschikbaar. Het kan zijn dat klanten bij sommige restaurants een tafelnummer toegewezen krijgen om te gaan zitten. Dit kan verschillen per winkel. Alle tafels staan minimaal 1.5 meter uit elkaar en er vinden extra hygiënemaatregelen plaats voor alle contactpunten in het restaurant.
Klanten kunnen zoals gewoonlijk hun eigen eten halen via het buffet en afrekenen via de kassa. Looproutes worden aangegeven met pijlen en er is een aparte in- en uitgang.
Hoewel de restaurants opengaan, verzoekt Ikea iedereen nog steeds enkel doelgericht naar de winkel te komen en het ‘gezellige dagje uit’ uit te stellen. Speelplaats Småland is voorlopig nog gesloten. Hier is nog geen eventuele heropeningsdatum voor vastgesteld.
Het was een vrijwillige beslissing van Ikea om de restaurants niet al op 1 juni te heropenen.
30 procent bezoekers komt om te eten
Ikea heeft al eens laten vallen dat 30 procent van de mensen die Ikea bezoekt, dit enkel doet om er te eten. De warenhuizen staan bekend om de Zweedse gehaktballetjes en het goedkope ontbijtje. Het ontbijtje staat voorlopig nog niet op het menu, de Zweedse gehaktballetjes zijn er sinds kort ook in een vegetarische variant op basis van erwteneiwit, haver, aardappel, ui en appel. Het doel van Ikea Nederland is om eind 2020 een kwart van het volledige aanbod van Ikea Food plantaardig te laten zijn.
Ikea deelt geen omzetcijfers per land, maar in 2017 trokken de restaurants wereldwijd 650 miljoen gasten en was de foodtak (restaurants en foodmarkt samen) goed voor €1,8 miljard. In de Misset Horeca Top 100 Grootste Bedrijven en Merken stond Ikea in de meest recente editie op positie 29 met haar horecaomzet.