Foodora stopt met maaltijdbezorging in Nederland

Foodora stopt met maaltijdbezorging in Nederland

De Duitse maaltijdbezorger Delivery Hero trekt de stekker uit zijn onderdeel Foodora Nederland. Dit werd 15 augustus 2018 bekend.De concurrentie in Nederland is te heftig.

Medewerkers van Foodora Nederland zijn op de hoogte gesteld van het besluit. Vrijdag 17 augustus wordt het personeel verder ingelicht. De vakbonden zijn ook geïnformeerd. Foodora bezorgde onder meer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Leiden en Eindhoven.

Het bedrijf maakte pas begin augustus bekend op zoek te zijn naar een koper voor de Nederlandse activiteiten. In totaal is Foodora drie jaar op de Nederlandse markt actief geweest. Het bedrijf wil ook stoppen in Italië, Frankrijk en Australië. Voor de Europese activiteiten wordt nog wel een koper gezocht.

Concurrentie te groot

De Nederlandse tak van de maaltijdbezorger heeft te kampen met felle concurrentie van Takeaway.com, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl. Topman Jitse Groen van Takeway.com had onlangs gezegd te kijken naar een mogelijke overname van Foodora-Nederland.

Delivery Hero wil ook de activiteiten in Australië, Frankrijk en Italië verkopen. Het bedrijf wil zich richten op markten waar het wel een leidende positie heeft.

De Startup bezorgservice is in oktober 2014 gelanceerd in Duitsland en was sinds mei 2015 in Amsterdam gevestigd. In het voorjaar van 2016 begon de dienst met het bezorgen van gerechten van tweesterrenchef Moshik Roth in Amsterdam.

Delivery Hero gaat flink investeren

Delivery Hero presenteerde begin augustus haar halfjaarcijfers. Daarbij maakte het bedrijf bekend de nodige miljoenen te willen investeren in groei en gooide zijn winstdoelstellingen voor dit jaar en volgend jaar overboord. Dat betekent dat zwarte cijfers voor de Duitse onderneming nog even op zich zullen laten wachten. Delivery Hero sprak eerder de verwachtingen uit in het laatste kwartaal van  2018 winst te zullen maken. Verder werd voor 2019 gerekend op een positief bedrijfsresultaat.

In eerste instantie investeren de Duitsers 80 miljoen euro om te profiteren van de aanhoudende groei in de markt voor maaltijdbezorging. De investering volgend jaar ligt op eenzelfde niveau.

Groei in omzet en aantal orders Foodora

Het aantal orders van Delivery Hero steeg in de eerste jaarhelft met bijna 46 procent. De omzet viel daarbij 48 procent hoger uit op 357 miljoen euro.

>> Foodora NL te koop

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.