Die bestellingen op Thuisbezorgd.nl waren in 2018 goed voor bijna 674 miljoen euro. 84 procent van de bestellingen worden geplaatst via mobiele telefoons. In Nederland heeft Thuisbezorgd.nl inmiddels 8000 aangesloten restaurants.
Nederland is daarmee de grootste markt voor moederbedrijf Takeaway.com, gevolgd door Duitsland, België, Oostenrijk, Polen en Israël.
Aantal bestellingen gestegen
Takeaway.com, dat actief is in twaalf landen, meldt 14 miljoen gebruikers in 2018 die samen bijna 94 miljoen bestellingen plaatsten bij 44.000 aangesloten restaurants. Het aantal bestellingen is daarmee met 38 procent gestegen ten opzichte van 2017. Over alle markten genomen wordt 77 procent van de bestellingen mobiel geplaatst.
Minder verlies
Het nettoverlies van Takeaway.com kwam uit op 14 miljoen euro, tegenover 42 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf gaf weliswaar meer uit aan marketing, maar die kosten liepen lang niet zo snel op als de totale omzet. Die steeg namelijk met 44 procent tot 240 miljoen euro, exclusief de activiteiten in Israël.
De verbeterde efficiëntie van de marketing woog op tegen hogere uitgaven aan bezorgdienst Scoober. Takeaway sloeg vorig jaar tevens een grote slag met de overname van de Duitse activiteiten van Delivery Hero. Het bedrijf doet geen voorspelling voor het lopende jaar vanwege de afronding van die overname.
Focus op bedrijfslunch
In Nederland ligt de uitdaging vooral op het zakelijke vlak. Ceo Jitse Groen wil Nederlanders meer aan de uitgebreide bedrijfslunch krijgen, in plaats van de volgens hem gebruikelijke boterham met kaas. In andere landen wordt tussen de middag al uitgebreider gegeten. De ondernemer maakt zich niet druk om de afzwakkende groei van de Europese economie. Dat heeft geen impact op de groei van het bedrijf, aldus Groen.