'Vanuit gastvrijheids-oogpunt wil je geen regels opleggen', vertelt ondernemer Wolter de Bes.
'Maar we moeten ook de cultuur bewaken.' Dat heeft de Arnhemse ondernemer van Café Caspar doen besluiten om tafeltjes tijdens lunch en het diner de tafels uitsluitend te reserveren voor de 'klassieke cafébezoekers'.
'En de flexwerkers zijn nog steeds van harte welkom bij ons. Maar we vragen hen dan wel aan de bar plaats te nemen. Die hebben we inmiddels ook verbreed, zodat je bijvoorbeeld meer papierwerk kwijt kan én we hebben ook meer stroompunten aangebracht, zodat iedereen goed kan werken.'
Sfeer in de zaak
De Bes zag zich genoodzaakt iets te doen omdat hij de balans in z'n café zag verschuiven. 'Dit gebeurde natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Het is een tendens.
We vroegen dan vaker ook of flexwerkers bij elkaar aan tafel wilde aanschuiven, maar op een bepaald moment was dat ook niet meer afdoende.'
Het is De Bes niet te doen om de consumpties die al dan niet genuttigd worden. 'Nee, totaal niet. Bezetting is wat dat betreft niet omzetgerelateerd. Er zijn voldoende mensen die niet zoveel drinken en wel gewoon bij het café horen. Het gaat mij puur om de sfeer die bij dit café hoort.
'Oordopjes voelen als afwijzing'
Verboden is niet iets waar De Bes fan van is. Toch zijn oordopjes door de Arnhemmer in de ban gedaan in zijn café. 'Daarmee zonder je je helemaal af in het café en draag je ook niks bij', aldus de ondernemer.
'Telkens als je een mooi café binnenstapt, hangt daar een bepaalde sfeer. Dat komt door licht, muziek, maar zeker ook door de gasten.' Daarnaast is de maatregel ook ingesteld voor z'n personeel. 'Ik werk met enkele parttimers en verder alleen fulltimers. Zij zijn allemaal professioneel met hun vak bezig en zo'n koptelefoon voelt dan toch als een afwijzing.'
De Bes zegt veel reacties te ontvangen sinds hij de beslissing woensdag 22 januari op Facebook bekendmaakte.'En dat zijn louter positieve reacties. Flexwerkers beseffen terdege dat ze nog altijd heel erg welkom zijn en snappen waarom we dit doen.' Ook krijgt De Bes veel reacties van collega-ondernemers. 'Ik word veel gebeld en het lijkt me ook dat veel ondernemingen hier mee worstelen. Of dit de juiste oplossing is? Voor ons wel.'