De NMa geeft toestemming voor de fusie tussen de eigenaars van de merken Van Dobben (Royaan) en Mora (Ad van Geloven), maar alleen als het fusiebedrijf afstand doet van Van Dobben als retailmerk. Het moet de merknaam Van Dobben in licentie geven aan een concurrent, die vervolgens 6 jaar de tijd krijgt om een merkwijziging door te voeren. Dat meldde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vrijdag. In de cafetaria blijft Van Dobben wel gewoon verkrijgbaar.
Volgens de NMa zou de combinatie van Royaan en Ad van Geloven een te sterke marktpositie krijgen op het gebied van kroketten en bitterballen. Dat zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor prijs en kwaliteit. Dankzij de gestelde voorwaarden blijft er iets te kiezen in het diepvriesvak van de supermarkt, aldus de marktmeester.
De twee bedrijven lieten weten dat zij met hun aandeelhouders in gesprek gaan om te kijken of de fusie onder de door de NMa gestelde voorwaarden door kan gaan. 'Wij denken voor dat proces nog enige tijd nodig te hebben', aldus topman Peter Doodeman van Ad van Geloven. Volgens de twee snackmakers maakt de verkoop van Van Dobben aan snackbars, cateraars en horeca het leeuwendeel van de totale productie en omzet uit.
Begin november 2011 kondigden Ad van Geloven en Royaan aan dat zij hun krachten willen bundelen. De Europese Commissie gaf op 16 januari 2012 het groene licht voor de bundeling van activiteiten in België en verwees de zaak naar de NMa voor verder onderzoek naar de gevolgen op de Nederlandse markt voor diepgevroren snacks. Nu, bijna een jaar later, is er toestemming voor de fusie.