De start van het programma is maandag gehouden in het hoofdkantoor van NS. Met posters, brochures en placemats van De Loor wil Eurest werkend Nederland stimuleren om verantwoord en gezond te eten. Om daar een handje bij te helpen komt de schaatsster met onder meer ‘Barbara’s gezonde recepten’.
Schaatsclinic
De ‘heropening’ van het gezonde bedrijfsrestaurant van NS ging gepaard met een schaatsclinic van De Loor. 'We starten de campagne in de bedrijfsrestaurants. Ik vind het fantastisch dat ik op deze manier een steentje kan bijdragen aan de gezondheid van hardwerkend Nederland', aldus de schaatsster.Volgens Irene Baltus, algemeen directeur van Eurest' moedermaatschappij Compass Group Nederland, heeft haar bedrijf een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. 'Door het dagelijks aanbieden van gezonde voeding en snacks helpen we onze 300.000 dagelijkse gasten bij het maken van een bewuste keuze. Daar vragen onze gasten net zo hard om als de organisaties waar wij onze diensten leveren. Ingewikkelde voedingsetiketten worden niet gelezen, dus geven wij informatie door middel van heldere labels bij de producten.'
Een programma dat informeert
Kies bewust & eet gezond is een programma dat de gast informeert over de samenstelling en herkomst van eten. Over vet- en zoutgehalte of over de herkomst van bijvoorbeeld rundvlees of vis. Zogeheten lifestyle labels geven aan of een product ‘vegetarisch’, ‘biologisch’, ‘Fairtrade’ of ‘Halal’ is.
NS start als eerste
De eerste organisatie die met 'Kies bewust & eet gezond' aan de slag gaat, is NS. Kees Blokland, directeur P&O NS: 'NS vindt gezondheid van medewerkers belangrijk. Daarom maken wij hen bewust van het belang van gezonde voeding. Met deze campagne kunnen medewerkers ook daadwerkelijk een gezonde keuze maken.'