Alleen de cursus Sociale Hygiëne is verplicht voor een café-eigenaar. Andere opleidingen zijn vrijblijvend en hebben volgens PINT nauwelijks aandacht voor bier, terwijl het wel het meest gedronken wordt in de horeca én thuis.
Eigenaren zijn in de meeste gevallen laaggeschoold en in de praktijk gevormd. PINT-voorzitter Jeroen Carol-Visser: ‘Er zijn heel veel goede ondernemers met uitstekend personeel, maar over het algemeen laat de kennis van het product bier in de horeca te wensen over.’
De voorzitter noemt een eigen ervaring als voorbeeld: ‘Laatst bestelde ik in een café een Dubbel van een bekend trappistenmerk en kreeg ik als antwoord de vraag of ik twee bieren wilde.’
‘Of het voorbeeld van het schijfje citroen dat ongevraagd in je witbier wordt gestopt’, vervolgt Carol-Visser. ‘Keer op keer moet je het bier terugsturen en uitleggen dat je dit niet hebt besteld en dat citroen niet in bier thuishoort.’
Afgelopen jaar reikte PINT haar tweejaarlijkse prijs de