Volgens Paul Zonneveld, voorzitter van strandtenthoudersvereniging NVSN, is de groei te danken aan twee positieve ontwikkelingen binnen de branche.
Hele jaar open
‘Sinds een aantal jaar mogen sommige strandtenten het hele jaar open blijven, al is dat wel gemeentegebonden. In Zandvoort zijn dat er bijvoorbeeld zeven, in Scheveningen elf.’
Aangezien zo’n ‘jaarbedrijf’ meer omzet draait dan een tent die alleen ’s zomers open is, wagen potentiële nieuwe ondernemers sneller de sprong.
Restaurantfunctie
‘Daarnaast hebben veel strandtenten de afgelopen jaren hun restaurantfunctie verbeterd: paviljoens zijn ’s avonds ook open en serveren soms hele uitgebreide maaltijden’, zo legt de voorzitter uit.
Dat maakt exploitanten minder afhankelijk van mooi weer. ‘Dan komen klanten juist ook bij slecht weer: voor het mooie uitzicht, bijvoorbeeld.’ Ook dat levert omzet op en brengt startende ondernemers op ideeën.
Crisisbestendig
Bestaande paviljoens komen bovendien met relatief weinig kleerscheuren de crisis door. Zonneveld: ‘Er zijn natuurlijk altijd bedrijven die slecht draaien. Maar veel paviljoens laten overduidelijk zien dat ze er zijn, met vlaggen, parasols en terrassen.’
Volgens Zonneveld zijn de strandtenten de laatste jaren meer gaan letten op hun uitstraling. ‘Dat adviseren we ook op vergaderingen en dat helpt.’
Bron: ANP