In de eerste zes maanden van 2013 verkochten cafés 10 procent minder alcoholische dranken. Dat is een omzetdaling van bijna 7 procent. Voor Nederlandse slijterijen is het resultaat ruim 8 procent minder producten dan dezelfde periode een jaar eerder.
Groothandels
De cijfers zijn dinsdag 22 oktober gemeld door Centraal Bureau voor de Statistiek. De groothandelaren in dranken zagen hun omzet minder dan 2 procent kelderen. Het voorgaande halfjaar rapporteerden zij nog een omzetstijging van ruim 2 procent.
Accijnzen en btw
De omzet van slijterijen en cafés dook in 2012 al in de min. Consumenten betaalden in de eerste zes maanden van het jaar ruim 6 procent meer voor bier, wijn en sterke drank.
Dat is onder meer te wijten aan de doorberekening van accijnzen en de btw-verhoging van oktober vorig jaar.
Nederlandse Brouwers
Brancheorganisaties als de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren en Nederlandse Brouwers hebben er eerder al verschillende malen op gewezen dat consumenten vanwege de prijsverhogingen hun drankinkopen in toenemende mate over de grens doen.
Bron: ANP