Van Till reageert met deze uitspraak op de daling van het aantal bezoekers bij de Efteling met 80.000 in 2013 ten opzichte van 2012. Toen bezochten nog 4.230.000 mensen het attractiepark in Kaatsheuvel.
'Het is hard werken en je moet creatief zijn om mensen naar je park toe te trekken. Het gaat er niet altijd om dat je ieder jaar in attracties investeert, maar dat je in het hoofd van de mensen blijft zitten. Consumenten worden kritischer. Als ze geld aan een attractiepark uitgeven, willen ze ook dat alles klopt', licht Van Till toe.
De Efteling had rekening gehouden met de daling ten opzichte van 2012. 'Maar 2013 blijft voor ons nog steeds een goed jaar. De daling was minder groot dan was ingecalculeerd', licht een woordvoerder toe.
Volgens Van Till doen vooral de pretparken het goed die ook overnachtingsmogelijkheden hebben. Hierdoor zijn de ondernemingen minder weersafhankelijk. En ze trekken nieuw publiek aan. Volgens de woordvoerder van de Efteling komen er door de komst van vakantiepark Bosrijk meer mensen uit Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen naar Kaatsheuvel.
Dat er afgelopen jaar minder mensen naar de Efteling kwamen, zou komen door de recessie en omdat het park vorig jaar niet in nieuwe attracties had geïnvesteerd. Door de recessie is het consumentengedrag volgens Van Till blijvend veranderd. Ook als het een mooie zomer wordt en het economisch wat beter gaat, zal de consument niet opeens geld als water gaan uitgeven, aldus Van Till.