Royaan meldt primeur: ovensnacks Kwekkeboom met krokante korst

Royaan meldt primeur: ovensnacks Kwekkeboom met krokante korst

Royaan lanceert onder het merk Kwekkeboom een assortiment ovensnacks - inclusief croquet en bitterbal - met een gepatenteerde krokante ...

'Tot voor kort was de kwaliteit van een snack uit de oven geen feest', aldus Bart Bakker, ceo van Royaan, in een exclusieve presentatie van de ovensnacks aan Snackkoerier, die op de markt komen onder de naam Kwekkeboom Oven. 'Om die reden waren wij ook niet actief in dat segment.'

Exclusieve licentie

Dat laatste is nu anders. Royaan heeft een exclusieve licentie voor de Benelux voor meer dan tien jaar van de wereldwijd gepatenteerde krokante korst-technologie.

Bakker denkt hiermee een grote impuls te kunnen geven aan het aanbod bestaande snacks die in een oven kunnen worden bereid.

Foodservice

'We starten met de introductie in de foodservice, later dit jaar volgt het retailkanaal', aldus Bakker.

'Het is een ideale oplossing voor locaties die niet kunnen of mogen frituren, maar ook in de piek. De ovensnacks kunnen in veel grotere getalen tegelijkertijd worden bereid.'

Minder derving

Nog een voordeel, volgens Bakker. 'Er is veel minder derving. Een gefrituurde snack kan ongeveer een half uur worden bewaard onder een warmhoudlamp. Onze ovensnacks houden gegarandeerd een uur tot anderhalf uur de krokantheid die ze hebben als ze net uit de oven komen.'

HMSHost

Reisorganisatie Corendon serveert sinds begin juli broodjes met daarop de ovenkroket van Kwekkeboom in haar vliegtuigen en (ook) HMSHost en Pathé-bioscopen testen de nieuwe producten, zo laat de ceo weten.

Volgens de Royaan-directeur was het niet eerder mogelijk om in de oven een snack net zo krokant en lekker te bereiden als in een frituurpan.

Niet actief in ovensegment

'De korst was niet krokant genoeg, zelfs slap, en om die reden niet te vergelijken met een goed gefrituurde snack.' Bakker stelt dat zijn onderneming om die reden niet actief was in dat segment.

'Onze ovensnacks, waaronder de croquet en de bitterbal, zijn voor consumenten niet te onderscheiden van gefrituurde snacks.'

Cafetaria's

Hoewel de nieuwe producten primair niet zijn bedoeld voor het cafetariasegment, ziet Bakker ook daar mogelijkheden.

'We hopen dat de consument straks thuis kiest voor de ovensnack en buiten de deur zijn gefrituurde snack gaat kopen, want frituren is een vak en kun je beter aan de professional overlaten.'

Bitterballen

Royaan biedt onder het merk Kwekkeboom Oven in eerste instantie zeven snacks aan: bitterballen, croquetten, kaashapjes, kiphapjes, kiphapjes saté, kiphapjes kerrie en kiphapjes Italiaans.


Snackkoerier sprak uitgebreid met ceo Bart Bakker van Royaan. Dit video-interview verschijnt binnenkort op de website.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.