Onderzoek: gastvriendelijkheid bepalend voor fooi

Onderzoek: gastvriendelijkheid bepalend voor fooi

Uit een onderzoek van tv-programma Radar blijkt dat het geven van fooi na een horecabezoek lang niet zo vanzelfsprekend is als vaak gedacht.

Hoewel veertig procent van de respondenten altijd fooi geeft, maakt een grote groep dit afhankelijk van de gastvriendelijkheid en kwaliteit van de service.

Gastvriendelijkheid

Volgens het onderzoek, waaraan 5706 mensen deelnamen, bepaalt de service of men fooi geeft en hoeveel. 'Het hangt af van de gastvriendelijkheid', reageert een deelnemer.

Dit bevestigt eerdere bevindingen, zoals die van Forbes Advisor, waaruit bleek dat voor 72% van de gasten de kwaliteit van de service de hoogte van de fooi bepaalt. Ook Niels Leijssenaar, mede-eigenaar van restaurant Troef in Amsterdam, benadrukt dat investeren in personeel en serviceniveau de waardering van gasten en de hoogte van fooien positief beïnvloedt.

Contant vs pin

Het gebruik van pinautomaten met een fooi-keuzemenu wordt steeds gangbaarder, maar contante fooien blijven populair. Veertig procent van de deelnemers geeft altijd fooi, vaak uit waardering voor het harde werk in de horeca, zoals één deelnemer stelt: 'Er wordt in de horeca hard gewerkt en weinig verdiend.' Toch geeft veertien procent nooit fooi, ongeacht de ervaring. Deze groep vindt het niet noodzakelijk omdat horecapersoneel al salaris ontvangt, wat bij andere sectoren ook het geval is.

Een deel van de deelnemers vindt het vreemd dat in de horeca standaard fooi wordt gegeven, terwijl andere dienstverleners, zoals kappers of automonteurs, dit niet ontvangen. Dit roept de vraag op waarom alleen horecamedewerkers een extraatje krijgen, terwijl in andere sectoren vergelijkbaar hard wordt gewerkt.

Hoeveel fooi?

Van de respondenten geeft 44 procent aan het bedrag op de rekening af te ronden naar een rond getal. Daarnaast geeft 34 procent standaard vijf tot tien procent extra's, terwijl acht procent kiest voor tien tot vijftien procent. Slechts één procent van de deelnemers is bereid om twintig procent te geven. Fooien boven de twintig procent komen zelden voor.

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.