Wintertrends volgens QSTA: Comfortfood, stoofvlees en authentieke warme dranken

Wintertrends volgens QSTA: Comfortfood, stoofvlees en authentieke warme dranken

QSTA, een online versmarkt voor foodprofessionals, presenteert de wintertrends van 2024.

Deze wintertrends zijn gebaseerd op een uitgebreide analyse van bestel-, zoek- en klikgedrag van foodprofessionals. Rian Faaij, directeur van QSTA, licht toe: 'Het is duidelijk dat foodprofessionals bezig zijn met hun winterassortiment. Als je dieper in de data duikt, valt op dat er dit jaar nog meer interesse is in comfortfood, stoofgerechten en authentieke warme dranken dan voorgaande jaren.'

Comfortfood, stoofvlees en warme dranken

Uit de analyse van het onlinegedrag van foodprofessionals blijkt dat comfortfood dé grote winnaar is voor de komende winter. Vooral klassieke wintergerechten zoals stamppot en stoofvlees blijven groeien in populariteit.

Zo is de vraag naar stoofvlees met 30% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Faaij voegt daaraan toe: 'Hoewel we een daling zien in de algehele vleesconsumptie, wil de consument steeds vaker kwaliteit en een unieke eetervaring. Stoofvlees sluit hier perfect bij aan, vooral in een warme horecaomgeving.'

Authentieke warme dranken

Een andere opvallende trend is de toenemende populariteit van authentieke warme dranken, zoals kruidenrijke theeën en premium koffievarianten. Binnen de horeca is de interesse in chai-thee met 17% toegenomen ten opzichte van vorig jaar.

Faaij: 'Gasten zoeken in de winter naar unieke, hoogwaardige warme dranken, wat een reden is waarom ze juist naar de horeca komen. Vooral premium koffie en theeën blijven favoriet.'