Deze wintertrends zijn gebaseerd op een uitgebreide analyse van bestel-, zoek- en klikgedrag van foodprofessionals. Rian Faaij, directeur van QSTA, licht toe: 'Het is duidelijk dat foodprofessionals bezig zijn met hun winterassortiment. Als je dieper in de data duikt, valt op dat er dit jaar nog meer interesse is in comfortfood, stoofgerechten en authentieke warme dranken dan voorgaande jaren.'
Comfortfood, stoofvlees en warme dranken
Uit de analyse van het onlinegedrag van foodprofessionals blijkt dat comfortfood dé grote winnaar is voor de komende winter. Vooral klassieke wintergerechten, zoals stamppot en stoofvlees, blijven groeien in populariteit.
Zo is de vraag naar stoofvlees met 30 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Faaij voegt daaraan toe: 'Hoewel we een daling zien in de algehele vleesconsumptie, wil de consument steeds vaker kwaliteit en een unieke eetervaring. Stoofvlees sluit hier perfect bij aan, vooral in een warme horecaomgeving.'
Authentieke warme dranken
Een andere opvallende trend is de toenemende populariteit van authentieke warme dranken, zoals kruidenrijke theeën en premiumkoffievarianten. Binnen de horeca is de interesse in chai-thee met 17 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar.
Faaij: 'Gasten zoeken in de winter naar unieke, hoogwaardige warme dranken, wat een reden is waarom ze juist naar de horeca komen. Vooral premiumkoffie en -theeën blijven favoriet.'