Samen brengen Tommy en Jesper bijna vier decennia aan Domino’s ervaring met zich mee. Begonnen als bezorgers hebben ze stap voor stap de ladder beklommen tot de rol van franchisenemer. 'Bij Domino’s is het doorgroeien vrij natuurlijk', zegt Tommy. 'We noemen dat ‘growth from within’. Het is een kernwaarde bij Domino’s om talenten van binnenuit te ontwikkelen, en dat is bij ons ook gebeurd.'
Jesper voegt toe: 'Als geboren Delftenaar begon ik op mijn zestiende bij Domino’s. Ik had altijd het idee om ooit een eigen zaak te runnen. Na verschillende opleidingen die ik niet afmaakte, besloot ik een fastservice-opleiding via Domino’s te doen. In 2020 werden we mede-eigenaar van een vestiging in Delft en in 2023 openden we onze derde zaak en werden we officieel franchisenemers.'
Ondernemen binnen een franchise
De stap naar het franchisenemerschap voelde voor Tommy en Jesper als een logische vervolgstap. 'Ik geloof volledig in het concept van Domino’s', zegt Tommy. 'Alles is goed geregeld, van productinkoop tot marketing. Daarnaast heb je de vrijheid in de uitvoering en kun je als franchisenemer beslissingen nemen, zolang je binnen de richtlijnen blijft. Zo kun je de salarisadministratie via Domino’s laten lopen, maar om de risico’s van het werkgeverschap te verkleinen kozen we voor onze vestigingen voor payrolling.'
Personeelsmanagement
Met zo’n 90 medewerkers verdeeld over drie locaties weten Tommy en Jesper hoe belangrijk goed personeelsbeleid is. 'Veel van onze medewerkers werken parttime naast hun studie of school', vertelt Tommy. 'Daardoor is er altijd een golfbeweging in het personeelsbestand. Vaak nemen nieuwe medewerkers hun vrienden mee, maar aan het einde van het schooljaar vertrekken er ook weer veel.'
Jesper: 'Als we krap zitten, spring ik zelf op de fiets of scooter. Ik geniet er nog steeds van om pizza’s te bezorgen. Het enthousiasme van kinderen aan de deur maakt het altijd leuk. Als mijn moeder vroeger vertelde dat we pizza aten, dacht ik ook: yes!'
Efficiëntie en groei
Ondanks de personeelsuitdagingen zien Tommy en Jesper het ondernemerschap vooral als leuk en uitdagend. 'Het werken met jonge gasten en meiden is zeker leuk. Voor velen is het hun eerste baantje', zegt Tommy. 'Mijn doel is om de volgende bedrijfsleider te vinden en te trainen.' Jesper: 'Tegelijkertijd streven we altijd naar hogere omzet en efficiëntie.' Tommy vult aan: 'We willen niet alleen de pizza’s beter en sneller bezorgen, maar ook de Domino’s uitstraling behouden. Veiligheid en professionaliteit, zoals het dragen van een uniform en helm, staan daarbij voorop.'
Samenwerking met Please
Om zich volledig te kunnen richten op hun ondernemingsdoelen kozen Tommy en Jesper voor payrolling. 'We hadden eerst een andere payrollpartner, maar daar hadden we geen invloed op de inhoud van de contracten en werden we niet altijd goed geïnformeerd', legt Tommy uit. 'Bij Please kunnen we een bijlage toevoegen aan de arbeidscontracten en was er technologisch sowieso meer mogelijk.'
Jesper: 'Ook is het contact met onze accountmanager heel fijn. We hebben een appgroep waarin we even snel wat afstemmen als dat nodig is.' Tommy: 'Maar bovenal ben ik blij met de risicobeperking die payrolling biedt. Dat geeft ons rust. Ja, payrolling kost geld, maar net als een verzekering hoop je het nooit nodig te hebben en als er iets mis gaat ben je blij dat je verzekerd bent. Als één medewerker langdurig ziek wordt, heb je het er al uit.'
Tot slot de grote vraag: wat zijn hun favoriete pizza’s? Tommy houdt van de ‘creamy bacon’, terwijl Jesper fan is van de ‘hot & spicy met bacon’.
Dit artikel is gesponsord door Please.