KHN-voorzitter Marijke Vuik: 'Ik word gelukkig van het terrasseizoen, als gast én als caféhouder'

KHN-voorzitter Marijke Vuik: 'Ik word gelukkig van het terrasseizoen, als gast én als caféhouder'
Marijke Vuik (fotobron: Guus Schoonewille)

Zodra het weer het ook maar enigszins toelaat, lijkt de hele Nederlandse horeca zich naar buiten te verplaatsen. De volle terrassen in de binnensteden zijn bijna even iconisch in ons landschap als tulpen, fietsen en molens. Het is duidelijk; terrasjes pakken zit in onze cultuur.

Maar dat is niet altijd zo geweest. Terrassen zijn iets van de laatste 150 jaar. Voor die tijd gebeurde drinken vooral binnen, om praktische redenen: er was geen stoep en het stonk op straat. Halverwege de 19e eeuw ontstond er een terrascultuur in Parijs, die overwaaide naar ons land. Een van de eerste Nederlandse terrassen verscheen in Den Haag en al snel verspreidden ze zich door het land. Tussen 1970 en 1990 werden de meeste binnensteden autovrij en groeide het aantal terrassen in Nederland pas echt snel.

Anderhalve eeuw na dat allereerste terras in de Hofstad kunnen we iconische pleinen en bekende straten in het hele land niet meer voorstellen zónder terrassen. Denk aan de Korte Putstraat in Den Bosch, de Neude in Utrecht, de Grutstraat in Doetinchem, de Brink in Deventer, het Vrijthof in Maastricht en de Poelestraat in Groningen. Of wat dacht je van een heerlijk strandpaviljoen aan zee? Rijen tafeltjes met kletsende en lachende mensen die van een hapje en een drankje genieten, maken deze plekken nog een stukje mooier dan ze al zijn.

Maar waarom zitten we zo graag buiten in de horeca? Is het omdat we na maanden winter eindelijk weer kunnen genieten van de zon? Houden we gewoon van ‘zien en gezien worden’? Of is het dat vakantiegevoel? Wat het ook is, ik word er gelukkig van. Als gast én als caféhouder. Want van het terrasseizoen kun je als ondernemer écht een succes maken.

Hoe je dat het beste doet, verschilt per bedrijf. Het belangrijkste is misschien wel de juiste balans vinden tussen stijgende kosten en gastvrijheid. Je moet slimme oplossingen bedenken in deze tijden van personeelskrapte en krappe marges. Experimenteer bijvoorbeeld eens met bestellingen via apps en QR-codes, als je dat nog niet doet. Of duik in de wereld van ‘ready-to-use’ of ‘ready-to-serve’ producten. Ook die kunnen een deel van de oplossing zijn.

Maar wat je ook doet, geniet van dit heerlijke terrasseizoen. En vergeet niet om af en toe zelf ook plaats te nemen op het terras bij een van je collega-ondernemers.

Marijke Vuik is eigenaar van Biercafé Doerak, Café Het Klooster en Slijterij Hoptic in Delft. Ook is ze organisator van twee bierevenementen in Delft. Ze is sinds 7 maart 2023 voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.

Bekijk deze collectie

Terras

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je terraspersoneel? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? In deze collectie vind je allerlei aandachtpunten voor het optimale terras. Van het aanvragen van een terrasvergunning tot inspiratie voor de terraskaart.