Een rommelig toilet kan ervoor zorgen dat de totale gastbeleving naar beneden keldert, weet Tom Pijls, directeur van Hotel Voncken in het Limburgse Valkenburg, als geen ander. Daarom investeert de horecaonderneming in het hogere segment bewust in voorzieningen die passen bij de uitstraling van zijn hotel. ‘Met 43 hotelkamers en twee centrale sanitaire ruimtes best een flinke kostenpost’, vertelt hij realistisch. ‘Zeker na covid, en de watersnood die we hier hebben gehad.’
Pimp Your Toilet
Als specialist in onder meer sanitaire- en hygiënische voorzieningen, begrijpt FTG dit. De groothandel levert verschillende dispensers en oplossingen aan Hotel Voncken, waarbij flexibiliteit, persoonlijk contact en meedenken hoog in het vaandel staan. ‘We zagen kansen met betrekking tot een upgrade van de sanitaire voorzieningen’, vertelt key accountmanager Mark van Zijtveld. ‘Op het gebied van kwaliteit, uitstraling en gebruiksgemak.’
Met de Pimp Your Toilet-actie biedt de groothandel onder andere horecabedrijven een hele laagdrempelige manier om hun sanitaire voorzieningen naar een hoger niveau te tillen, legt hij uit. ‘Wij investeren in zowel de dispensers als de montage, waardoor onze klanten voor een betaalbaar tarief en zonder rompslomp gebruik kunnen maken van duurzame en efficiënte hygiëneoplossingen die de totale waarde van hun dienst vergroot.’
De inzet van efficiënte dispensers
Afgelopen november werd in alle hotelkamers en sanitaire ruimtes van Hotel Voncken een sanitaire dispenserlijn van Tork geplaatst. ‘Met onder meer handdoek-, zeep-, toiletroldispensers en prullenbakken met een luxe uitstraling’, vertelt Pijls, ‘die passen bij onze profilering in het hogere segment.’ De sanitaire dispenserlijn werd vlak voor de feestdagen geplaatst. ‘Voor Valkenburg een periode van topdrukte en daarmee de ultieme test of het daadwerkelijk voor ons interessant was. Ik kan inmiddels volmondig zeggen dat dit zo is.’ Je bent geneigd om te denken dat een A-merk duurder is, vertelt hij nuchter. ‘Na te hebben ingezoomd tot achter de komma, kwam ik echter tot de conclusie dat deze actie kwalitatief de beste oplossing is.’
‘De kwaliteit van de producten is goed en je doet er lang mee’, licht Pijls toe. ‘Bovendien zijn ze gebruiksvriendelijk en gemakkelijk bij te vullen -in een periode van personeelstekort en bij topdrukte heel prettig! Hierdoor kunnen onze mensen zich nog beter op de gastbeleving focussen, en dat is uiteindelijk waar het natuurlijk om draait.’
Hotel Voncken bood eerder losse katoenen gastendoekjes aan op de centrale toiletten, vertelt hij. ‘Maar we merkten dat dit veel extra werk met zich meebracht qua wassen en aanvullen. Nu hangen er dispensers met losse papieren handdoekjes van Tork, die eveneens een luxe uitstraling bieden, veel minder werk met zich meebrengen en vanuit milieuoogpunt ook nog eens interessant zijn.’
Een lager verbruik en minder afval
De handdoekdispensers zorgen voor een lager verbruik van handdoekjes, onderschrijft Patricia Dreves, Regional Segment Marketing Manager Horeca bij Tork. ‘Omdat de handdoekjes er daadwerkelijk vel voor vel uitkomen, en niet met zo’n hele rits tegelijk. Dit is in het verleden getest, in samenwerking met de Universiteit van Utrecht, waar het verbruik met minimaal 35 procent naar beneden ging. Na twee maanden zijn ze dan ook overgegaan op Tork.’ Het vel-voor-vel-principe zorgt bovendien voor een nettere uitstraling van je toilet, vervolgt ze. ‘Omdat die ‘rits’ niet ergens op de wasbak of de grond belandt.’
De impact van hygiëneproducten op de gastbeleving
De uitstraling van een sanitaire ruimte doet veel, weet Dreves. ‘Een schone sanitaire ruimte kan het verschil maken tussen een eenmalig bezoek en een vaste gast’. Denk ook eens aan wat geur met de beleving doet. Zo bieden wij de nieuwe Tork constante luchtverfrissing, met een unieke verspreidingstechnologie en zorgvuldig geselecteerde geuren voor het neutraliseren van nare luchtjes. Deze luchtverfrissers kunnen op verschillende hoogtes worden opgehangen, zodat gasten nooit zo’n ‘verneveling’ over zich heen krijgen en ze eenvoudig bij te vullen zijn.’
Ook op het gebied van duurzaamheid zijn de verwachtingen van gasten steeds hoger. ‘Daarom bieden wij duurzame producten zoals bijvoorbeeld de range Tork Natural handdoeken en toiletpapier: gemaakt van 100 procent gerecyclede vezels. Dezelfde kwaliteit, in een nieuwe kleur. Met deze producten leg jij een herkenbare focus op duurzaamheid voor jouw gasten.’
Preffered supplier
Aandacht voor detail is zó belangrijk, onderschrijft van Zijtveld. ‘Een belangrijke reden waarom Tork met haar brede portfolio één van onze preferred suppliers is. We zijn als groothandel weliswaar merkonafhankelijk, maar kiezen altijd de juiste producten/merken bij de klant en in dit geval was het meer dan logisch dat de Pimp Your Toilet actie van FTG en Tork naadloos aansloot bij de uitstraling en de behoefte van Hotel Voncken.’
Partnership en expertise
FTG onderscheidt zich in de markt met een breed pakket aan non-food horecaproducten, reinigingssystemen, -middelen, -materialen, -machines en hygiënische voorzieningen, benadrukt van Zijtveld. ‘Met ruim 65 medewerkers bedienen we meer dan 4.500 opdrachtgevers, onder meer met de oplossingen van Tork. We kunnen alles leveren, maar doen dit altijd op maat. Op basis van partnership en expertise zorgen we ervoor dat horecaondernemers, maar ook schoonmaakbedrijven, kantoren, onderwijs, industrie en zorg, hun uitstraling naar een hoger niveau kunnen tillen.’
Via de Pimp Your Toilet-actie maakt Hotel Voncken nu gebruik van strakke producten, onderschrijft Pijls, ‘Die passen bij ons segment. Ik ervaar het als een interessante en betaalbare totaaloplossing met veel gebruiksgemak. We hebben nu alles op één plek met één aanspreekpunt, dat is heel prettig en praktisch. De lijnen met FTG zijn kort en zaken worden snel geregeld. Van het monteren en opstarten van de lijn tot het leveren van de navullingen.’
Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.