Dat constateert het NBTC in zijn Vakantie Sentiment Monitor, waarmee het bureau bijna vier jaar geleden startte om het reisgedrag en de invloed van corona daarop in kaart te brengen. Naast Nederlanders zien ook Fransen en Amerikanen vaker af van een vakantie in eigen land. Dat is ook terug te zien in het meest gekozen vervoersmiddel. Gemiddeld genomen denkt 56 procent bij de eerstvolgende vakantie het vliegtuig te pakken, tegen 53 procent vorig jaar.
Markt doorgegroeid
Volgens directeur Jos Vranken van NBTC is de binnenlandse markt na de coronacrisis stevig doorgegroeid. Maar net als in andere landen ziet hij die groei afzwakken tot het niveau van voor de pandemie. 'Waarbij de binnenlandse markt een pas op de plaats lijkt te maken, terwijl het aantal buitenlandse vakanties iets groeit', aldus Vranken.
Mensen die nog wel plannen hebben om op vakantie te gaan in Nederland, overwegen volgens het NBTC het vaakst Gelderland en Limburg, gevolgd door Drenthe.
Meerdere partijen rond de reisbranche kwamen deze week met hun verwachtingen voor het nieuwe jaar, in aanloop naar de Vakantiebeurs die donderdag plaatsvindt in Utrecht. Volgens de branchevereniging voor reisorganisaties ANVR is op vakantie gaan dit jaar voor het eerst weer populairder dan voor de coronacrisis. Nederlanders willen met name naar het buitenland door de afgelopen maanden van slecht weer.
ANVR stelde eerder in de week ook dat Nederlanders bij hun vakantiekeuze minder rekening houden met zorgen over het klimaat. Volgens ANVR-directeur Frank Oostdam vinden mensen reizen sinds de beperkingen van de coronapandemie belangrijker en willen zij bij het kiezen van hun bestemming 'minder over duurzaamheid nadenken'.