De grote omslag in de verkoop van mixdrankjes begon in 2000, maar zette zich in 2001 onverminderd voort. De opmars begon met de Bacardi Breezer, een in zes smaken verkrijgbaar rumdrankje dat vooral jongeren wel zagen zitten.
Inmiddels zijn volgens het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel ongeveer vijftig verschillende mixdrankjes verkrijgbaar met een alcoholpercentage van rond de 5. Het afgelopen jaar kwamen daar ongeveer dertig shooters bij. Dat zijn miniatuurflesjes drank met een alcoholpercentage tussen de 10 en 32. Het bedrijfsschap heeft berekend dat de Nederlandse consument vorig in totaal 4,15 miljard euro aan alcoholhoudende en alcoholvrije dranken heeft besteed. Dit is slechts een lichte groei ten opzichte van 2000.
Sterke drank, zoals bijvoorbeeld wodka en whisky, neemt vijftien procent van de totale bestedingen voor zijn rekening. Bier, malt, mineraalwater en frisdranken zijn goed voor 59 procent, wijn en overige alcoholische dranken voor de rest. De consument koopt sterke drank en wijn vooral bij slijterijen. Supermarkten verkopen het meeste bier en frisdranken. De omzet van slijterijen is volgens het CBS vorig jaar met 6,8 procent gegroeid.