Horeca scoort goed met contactloos betalen

Horeca scoort goed met contactloos betalen
Robbert Jan de Veen van Kwalitaria De Daltons in Voorthuizen. Foto: Koos Groenewold

Vooral in supermarkten en in de horeca is contactloos pinnen populair. Dat meldt Betaalvereniging Nederland, waarin alle aanbieders van betaalsystemen zijn verenigd.

Volgens de vereniging is het aantal pinbetalingen het afgelopen jaar met 7,8 procent gestegen tot 3,84 miljard transacties. Het aandeel contactloze betalingen is vorig jaar meer dan verdubbeld, van 24 procent eind 2016 naar 49 procent eind 2017. Supermarkten lopen voorop: daar vindt ruim een derde van alle contactloze betalingen plaats. Daarna volgt de horeca met ruim 15 procent.

Betaalvereniging Nederland meldt verder dat, dankzij de groei van contactloos betalen, het aandeel kleine pinbetalingen tot €5 is toegenomen, met ruim 16 procent. Bij tweederde van alle pinbetalingen ging het om bedragen tot en met 20 euro.

pinnen

Foto: Koos Groenewold

Profijt van contactloos betalen

Ook cafetariaondernemers merken de voordelen van contactloos betalen. Volgens Robbert Jan de Veen van Kwalitaria De Daltons in Voorthuizen heeft het flink bijgedragen aan de hoeveelheid pintransacties. ‘In onze zaak staan drie pinautomaten waarvan twee mobiel. We hebben al vroeg ingezet op contactloos betalen, en dat is best wel een investering. We waren één van de eerste in Nederland met zo’n apparaat. Mensen pinnen daardoor makkelijker kleine bedragen.’

Joyce Swarts van Verhage Fast Food Waddinxveen heeft dezelfde ervaring met contactloos betalen. ‘Mensen moesten daar eerst wel aan wennen, maar er wordt nu meer gepind dan contant afgerekend.’

Lees ook: Hoe stimuleer je gasten om te pinnen?

De Nederlandse consument betaalde vorig jaar een geschat bedrag van 150 miljard euro via elektronische betaalmiddelen. Pinnen via bankpas of creditcard was daarbij veruit het populairst met tweederde van het totaal.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.