Dat zegt ABN Amro Insights op basis van eigen onderzoek.
Het aantal fastfoodzaken in Nederland neemt toe omdat bestaande winkels uitbreiden en internationale ketens zoals Five Guys en Dunkin’ Donuts zich met meerdere locaties in ons land vestigen.
Volgens de bank daalde het aantal fastfoodzaken tussen 2005 en 2012 maar was daarna sprake van een groei met 7 procent. Begin 2018 waren er 6240 fastfoodwinkels, tegen 6070 begin 2005.
Meer eetmomenten
De sector fastfood laat een verkoopstijging zien van 9 procent in 2017. Fastfoodzaken profiteren van van consumenten die vaker buiten de deur eten en kiezen voor gemaksvoedsel, zegt ABN Amro. Het aantal eetmomenten is toegenomen van vier tot zes per dag. Daardoor eten mensen vaker buiten de deur.
Meer bestedingen en omzet
Ook groeiden de totale bestedingen aan eten en drinken. De omzet in de fastfoodbranche nam met ruim 45 procent toe door de hogere prijzen. De totaalomzet ligt nu rond de 59,5 miljard euro.
Bedrijven die zich richten op gemak, zien dat terug in de resultaten. Digitale bestelzuilen verminderen het wachten en leiden tot hogere bestedingen, oplopend tot 10 procent.
Gezond eten populair
Verder wijst de bank op de toenemende populariteit van gezond eten. Daardoor zijn concepten ontstaan die enkel biologisch en vers voedsel serveren, zoals Frites Atelier en Croquetten Boutique. Daarnaast spelen bestaande ketens zoals McDonald’s in op gezondheidstrends door bijvoorbeeld glutenvrije burgers en vegetarische snacks op de kaart te zetten.
Stijging fastfood zet door
ABN denkt dat dit jaar de consumptie van fastfood verder zal toenemen, met een stijging van de verkoopvolumes met 5 procent. In de afgelopen zeven jaar ging de hoeveelheid verkochte fastfood met een kwart omhoog.
In het onderzoek van ABN Amro is onder meer gebruikgemaakt van cijfers van het CBS, FSIN en Locatus.
Kwartaalcijfers fastfood
De fastfoodketens, ijssalons en dergelijke boekten in het vierde kwartaal van 2017 een omzetstijging van ruim 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarvan kwam 4,4 procentpunt voor rekening van het aantal verkochte consumpties. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van het CBS. De volumestijging houdt al bijna drie jaar aan. De prijzen van fastfood, snacks en afgehaalde of bezorgde maaltijden stegen met 2,6 procent. De fastfoodrestaurants zijn, na de hotels, wederom de op één na grootste groeier binnen de horeca.
Het aantal fastfood-winkels per provincie/stad begin 2018
Zuid-Holland: 1186
Noord-Holland: 1023
Noord-Brabant: 1006
Gelderland: 748
Limburg: 600
Utrecht: 404
Overijssel: 375
Friesland: 230
Groningen: 202
Zeeland: 180
Drenthe: 168
Flevoland: 118
Amsterdam: 395
Rotterdam: 281
Eindhoven: 122
Bron: Locatus