KHN trendtour Eindhoven: 5 bedrijven die je moet zien

KHN trendtour Eindhoven: 5 bedrijven die je moet zien
Verse friet bij Rpel in Eindhoven.

In Eindhoven barst het van vernieuwende fastserviceconcepten. Dat bleek ook tijdens de inspiratietour die Koninklijke Horeca Nederland organiseerde voor cafetariaondernemers. Snackkoerier mocht erbij zijn en zag vijf inspirerende horecabedrijven.

KHN heeft voor Eindhoven gekozen om het de ondernemers uit het zuiden makkelijker te maken deel te nemen aan een inspiratietour. Daarnaast heeft Eindhoven veel nieuwe fastserviceconcepten, zowel lokaal als uit het buitenland. Zo’n dertig ondernemers gingen met KHN op stap in de lichtstad om zich te laten informeren en inspireren.

Five Guys

KHN Inspiratietour Eindhoven

De dag van KHN begon met een bezoekje aan Five Guys, waar international ceo Paul Reynish vertelde over het concept en de producten in deze zaak. Five Guys maakt onder meer verse hamburgers en friet en is een hit in de Verenigde Staten.

De prijzen zijn aan de hoge kant, zo zagen de bezoekers; een kleine burger is 6,50 euro en voor een milkshake ben je 5 euro kwijt. Smakelijk is het wel, zo vonden de meesten.

Over het interieur waren de meningen verdeeld: de één houdt wel van clean en overzichtelijk, de ander mist toch wel warmte en beleving. Wat ook bleef hangen: je kunt bacon aan je milkshake toevoegen. ‘Dan maak je het spannend’, verklaart Reynish.

>> Lees ook >> 10 weetjes over Five Guys 

Seabas The Urban Fisher

De KHN-tour stopte ook bij Seabas The Urban Fisher, een prachtige, ruim opgezette winkel in het centrum van de lichtstad die afgelopen zomer van start ging. Een gat in de markt, want Eindhoven had nog helemaal geen visspeciaalzaak.


Eigenaar Sebastiaan Ribbink van Seabas vertelt dat hij steeds meer kant-en-klare gemaksproducten is gaan verkopen en minder verse vis. Drie kwart van de enorme vitrine is nu gevuld met onder meer gegaarde vis, pastas, salades en sashimi. Je kunt in de zaak zelf je menu samenstellen en opeten. Seabas bezorgt ook, via Foodora en Deliveroo.

Rpel

Roel Engelen en Maarten Wijnen zijn met Rpel een voorbeeld van de nieuwe stroming van ‘cafetaria’s’. Want is het eigenlijk wel een cafetaria? Het assortiment is beperkt (verse biologische friet, vijf verschillende kroketten, drie bitterballen en twee stoofvleesgerechten). Ze focussen dus op een paar producten.

Rpel opende eind 2016. Dat deden ze met een eigen starterskapitaal en crowdfunding. De zaak heeft een huiselijke en authentieke inrichting. Achthonderd tot negenhonderd kilo aardappels gaat er wekelijks doorheen.

Bij Rpel kun je ook tafelfriet bestellen. Dan komt er een stuk vetvrij papier op tafel waar de friet op wordt gedaan. ‘Dat scheelt mij weer vier puntzakken’, aldus Wijnen.

>> Lees ook >> 5 tips van Rpel

Van ’t Spit

Nóg een zaak die zich specialiseert op één product, in dit geval gebraden kip. Van ’t Spit, opgericht in 2014, is een concept van vier Amsterdamse mannen die meerder horecabedrijven runnen. Van ’t Spit heeft twee vestigingen in de hoofdstad en sinds een jaar één in Eindhoven.

De Brabantse kippen komen gegaard binnen (wel vers volgens de manager Alex van Hout) en gaan vervolgens nog even op de grill . Naast kip verkoopt de zaak nu ook spareribs, worst, burgers en kipsaté.

Downtown Gourmet Market

Open sinds april 2016. 21 aparte kraampjes in een overdekte hal met verschillende foodconcepten en in het midden tafeltjes een bar. In totaal 750 zitplaatsen. Ondernemers mogen op productniveau niet met elkaar concurreren, dus er is één die pasta verkoopt en één die aardappelengerechten maakt.

‘Er is natuurlijk wel concurrentie onderling, maar ondernemers zouden niet kunnen overleven zonder de andere ondernemers om zich heen’, zegt bedrijfsleider Kevin van Eerd.

Wat maakt Downtown Gourmet Market dan uniek? ‘We hebben echt bestek, porseleinen servies en bediening aan tafel. Dus we komen een drankje opnemen, tafels schoonmaken en vertellen over de verschillende concepten.’

Butleroo

KHN Inspiratietour Eindhoven

Een app die speciaal voor Downtown Gourmet Market is ontwikkeld. Gasten kunnen aan tafel de QR-code scannen met hun smartphone. Vervolgens komen ze in een bestelomgeving waar ze bij iedere ondernemer een bestelling kunnen plaatsen en direct afrekenen. Het wordt vervolgens aan tafel gereserveerd.

‘Het grootste probleem van een foodhal is dat je je plek kwijt bent als je opstaat om iets te bestellen’, aldus bedrijfsleider Kevin van Eerd. ‘Daar hebben wij met butleroo iets op gevonden.’ Op dit moment komt 8 procent van de omzet binnen via deze app.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.