ProFri en het Nederlands Frituurcentrum hebben een rectificatie op hun websites geplaatst en dezelfde tekst in een e-mail verzonden aan frituurondernemers in Nederland. Ook wordt de tekst gepubliceerd in Frituurwereld, het vakblad van de vereniging dat medio december verschijnt. Hiermee voldoen de organisaties aan het vonnis van de rechter in het kort geding dat fabrikant Qbtec had aangespannen.
Geen excuses
Het uitgebreide onderzoek naar lekkende ketels gaat door, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. ‘De rechter heeft niet gezegd dat we geen onderzoek mogen houden. We hoeven ook niet onze excuses aan te bieden, dat maakte het plaatsen van de rectificatie wel dragelijker. We blijven de markt oproepen om het uitgebreide onderzoek in te vullen zoals dat sinds de zomer online staat. Daarmee willen we onder meer achterhalen waarom sommige ondernemers problemen hebben en andere niet.’
Rectificatie op vier punten
Qbtec koos de gang naar de rechter na een publicatie in Frituurwereld in augustus. In dat artikel worden de eerste bevindingen beschreven van het verkennende onderzoek. De fabrikant eiste rectificatie van vier punten: dat er een groot probleem is met de HR-ketels van Kiremko, dat nieuwe of vernieuwde ketels hetzelfde gebrek vertonen, dat Qbtec heeft bevestigd dat het aantal klachten inderdaad te hoog is en dat het niet de vraag is óf de ketels gaan lekken, maar wanneer.
Volgende stappen
Van Rooij roept alle frituurondernemers op de vragenlijst in te vullen. ‘Ongeacht het merk en of ze nu lid zijn van ProFri of niet. Ook als ze geen problemen hebben met de bakwand, willen we graag dat ze meedoen aan het onderzoek. Op basis daarvan nemen we de volgende stappen. We nemen daar alle tijd voor, we willen zorgvuldig te werk gaan.’ Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nederlands Frituurcentrum, in opdracht van ProFri. Van Rooij is initiatiefnemer en directeur van beide organisaties.